onsdag 5. mai 2010

Tenk om Høyre hadde diskutert DLD i 1986!

Tenk deg at Arve Kambe (H) var Stortingsrepresentant i 1986. Og tenk at han skrev følgende lesebrev til Høyres medlemsavis:

"Slik tror jeg politikken og Høyre vil være i 2010:

Arbeiderpartiet vil i 2010 foreslå en ny ordning som gir staten mulighet til å registrere og lagre informasjon om hvor alle nordmenn beveger og oppholder seg 24 timer i døgnet*. I tillegg vil staten lagre sentral informasjon om alle telefonsamtaler du tar og alle brev du sender. (som jeg tror i 2010 blir sendt på en avansert datafaksmaskin). Staten skal lagre denne informasjonen mellom 6 månder og 2 år. Formålet er å kunne forhindre lovbrudd.

Jeg mener Høyre må støtte helhjertet opp om dette forslaget fra AP. Vi har behov for informasjon om innbyggernes bevegelser. Slik at politiet kan oppklare forbrytelser som noen av de vil begå. Jeg er imidlertid kjent med at det kan være smutthull i systemet. Jeg er opptatt av at Høyre skal presse på for å hindre at borgerne kan unndra sin kommunikasjon fra statens lagring. Jeg mener også at det er behov for lang lagringstid.

Jeg har god tro på at Høyres landsmøte og stortingsgruppe vil støtte dette viktige forslaget. Det som er min største kritikk av forslaget er at det ikke går langt nok. Det er for enkelt å komme seg unna.

Arve Kambe Stortingsrepresentant."

Jeg tipper alle i 1986 Høyre ville benektet at noe slikt kunne skjedd med Høyre. Men i 2010 kan det bli en realitet. Jeg viser til sak i dagens Nationen.

Men en ting skal Arve Kambe ha: Han argumenterer ryddig. Jukser ikke. Og sier hva han vil. Flere av tilhengerne burde ha en slik tilnærming til saken.

*Når jeg skriver at man skal lagre informasjon om hvor alle befinner seg til enhver tid tar jeg utgangspunkt i de som har mobiltelefon. Og at mobiltelefoner i stadig større grad vil kommunisere fortløpende via nettverket. Dette er en virkelighetsbeskrivelse det er stor enighet om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar