søndag 22. mai 2011

Klar melding inn!

Jeg skulle ønske at jeg fikk mer ris og ros i form av klare tilbakemeldinger på mine politiske utspill. I går kveld fikk jeg imidlertid en e-post om mitt angrep på Høyres forslag om å svekke nynorskundervisningen. Jeg har ikke for vane å legge ut e-poster på bloggen, men denne var såpass ekstraordinær at jeg gjør et unntak. (Navnet på avsender er tatt bort)

Hei Geir Pollestad!

"Ein kan ikkje norsk om ein berre kan bokmål", sier du.

Her har du noen analogier til denne uttalelsen. De vil kanskje være
til hjelp for deg siden de hjernefunksjonene som burde fått deg til å
skjønne hva du egentlig sa, var på ferie. Dette er fullgode
sammenligninger og jeg oppfordrer deg til å sende dem til en professor
i retorikk for å sjekke om det er tilfellet.

"En kan ikke norsk om en ikke også kan samisk".

"En er ikke ordentlig norsk om man ikke har arisk blod og hvit hud".

"En er ikke ordentlig norsk om man ikke bor i Bergen".

"En er ikke ordentlig norsk om man ikke bor i en bestemt del av
Bergen, ei bestemt gate faktisk".

"En forstår ikke norsk kultur ordentlig norsk om man ikke kan all
æddadiktningen utenat".

"En er ikke ordentlig norsk om man prioriterte utenlandske språk i
stedet for å lære seg å melke geiter. I Bergen."

"En kan ikke gangetabellen før man kan gange de samme tallene med
femten desimaler uten kalkulator".

"En har ikke spist et skikkelig måltid før man har spist det som kom
ut av endetarmsåpningen tolv timer senere også".

"Ein kan ikkje norsk om ein berre kan bokmål".

Din idè om kultur og identitet, som nynorsken skal forsvares på grunn
av, er for 80% av landets befolkning en balje med stinkende, råtnende
diarè, som du og dine likesinnede svømmer rundt i mens dere synger
nynorske viser. 80% er selvfølgelig ikke nok for en tilbakestående
bavianskalle som deg, ikke 99% heller. Så lenge du selv er overbevist
om noe, er det nok for deg til å støtte den systematiske voldtekten av
demokratiske prinsipper som lovpålagt sidemålsundervisning er.

Bavianskaller har aldri likt demokrati noe særlig, de forstår ikke
hvorfor de skal måtte respektere hva et flertall mener når de tror de
har rett i noe. Derfor forstår ikke du hva demokrati er og derfor
driter du i at nesten hele Norges befolkning hater nynorsk og folk som
deg så lidenskapelig at de ønsker Ivar anus-Aasen vekket til live for
å brenne ham på et bål av nynorsk "litteratur". Jeg skriver litteratur
med gåseøyer rundt, for det er aldri skrevet et intelligent ord på
nynorsk. Skriver en person på nynorsk, er det nok til å vite at det
dreier seg om en kverulantidiot med geiteskjegg og rutete skjorte om
liker synet av sine egne ord på et papir, og han har ingenting
interessant å si bortsett fra å plage folk med de nitidige
observasjonene sine som han tror er så intellektuelle at han holder på
å gjøre seg ut i dongeribuksa si når han skriver dem ned.

Du kan ta nynorsken og kjøre den opp den evneveike nynorskræva di og
sitre og brenne i helvete. Nynorsk er ikke bare et bortkastet fag som
raner og slår ihjel skolemotivasjonen hos unge hver helvetes dag som
går, det er i tillegg så ubrukelig, så demonstrativt og spekulativt
avskyelig og stygt at satan selv avviser enhver nynorsktalende ved
helvetes porter. Ja, snakk nynorsk og vær sikret en plass i himmelen.
Det er ikke tid nok i løpet av et skoleår til å dekke alt elevene
trenger i fremtiden, så skal de faen meg måtte tvangsfores med denne
satans faenskapen på bekostning av virkelig verdifull kunnskap. En
gang i fremtiden kommer alle til å le av den bakstreverske fortiden
med obligatorisk nynorsundervisning i skolen. "Ja, mine barnebarn, vi
måtte faktisk pugge en Bergens-dialekt i årevis for å få Artium. Vi
holdt alle på å kaste opp før vi kom oss gjennom det, og det var ikke
alle av oss som hadde det som krevdes, mange ramlet ut og led for det
resten av livet fordi de ikke fikk det snittet de trengte for å
studere det de ville".

Nynorsk er demoraliserende, det får elevene til å hate skolen, til å
hate kunnskap. Kanskje du personlig kan reise omkring på alle skolene
og slippe flere intellektuelle bomber ut av ræva di over hodene deres,
slik at de forstår hvorfor spynorsk er avgjørende for et lykkelig liv?
Eller kanskje det hadde vært like greit å bare gasse dem ihjel? Om det
bare hadde vært bergensere igjen her i landet, ville det jo bli
demokratisk forsvarlig å ha nynorskundervisning her i landet. Ingen
ville protestere, det ville bli 100% oppslutning om deg og
anus-norsken din.

Jeg lurer på om Senterpartiet, som er en millimeter fra sperregrensen,
setter så stor pris på denne denne makabre nynorsk-kampanjen din?
Kanskje det er den lille dråpen som skal til for at dere blir kastet
ut av Stortinget? Om så skjer, kan du jo dra tilbake til Bergen igjen,
mjølke geita di og padle i kano i diarèbaljen din hver eneste dag og
gurgle med halsen full av nynorsk til du omkommer av lykke. Hadde ikke
det vært noe?


Med vennlig hilsen,
X X  og 80% av landet 

Blogglisten

17 kommentarer:

  1. Her var det saftige ord og uttrykk i bruk ja!

    SvarSlett
  2. Wow! Eg trudde eg kjende meg sjølv godt, men no innser eg jo at eg har både ruta skjorte og geitesjegg. Eg er riktignok kvinne, men dette var jo så overtydande skrive at dèt neppe er relevant.

    SvarSlett
  3. Skreiv eg sjegg? Eg meinte skjegg.

    SvarSlett
  4. Eg visste ikkje at du Geir var frå Bergen? Hoho!

    Men, med tanke på retoriske virkemiddel som; "så skal de faen meg måtte tvangsfores med denne
    satans faenskapen på bekostning av virkelig verdifull kunnskap." får det meg til å tenke på kva som føregår hjå dei som har sidemål (Bokmål) som hovudmål i norsktimane... Fysjom.

    SvarSlett
  5. Et fint innspill selv om jeg nok hadde valgt å ordlegge meg på en annen måte. Men tar opp mange viktige poenger, det gjør innsender.

    SvarSlett
  6. Rett og slett genialt :-)

    SvarSlett
  7. Hoho! No lo eg faktisk veldig godt.

    Jaja....denne mailen seier vell egentlig meir om avsendaren enn motakaren ;)

    SvarSlett
  8. Denne personen har drukna i eige skitprat, så det er like godt å trekke i snora ...

    SvarSlett
  9. Nei og nei! Her har det gått litt for fort i svingane! han har visst blanda saman nokre ord denne karen... om ein derimot byter om på orda nynorsk og bokmål, så trur eg me har det ;)
    For min del vil eg dessutan mykje heller lese nitidige observasjonar skrive av kverulantidiotar med geiteskjegg og rutete skjorte enn slikt *kremt* slikt.. hmm.. ja, kva kan det eigentleg kallast? Språkleg søppel? Vanæring av bokstavane det er skrive med? Som dette er..
    Vel kan eg vere enig i at det å lære norrøn verbbøying er for spesielt interesserte, men nynorsk er ein del av det moderne norske språket - om nydanskfanatikarane likar det eller ei...

    SvarSlett
  10. Ein Bergens-dialekt, ja... Der har me det. For nynorsken står jo så sterkt der i garden.

    SvarSlett
  11. Nynorsk er like mye hatet i Bergen som det er andre plasser i landet, ikke at det betyr at vi ikke skal ha det.. Jeg lurer på hva som feiler denne personen som skrev denne mailen. Jeg er godt fornøyd med gode skriveegenskaper i både bokmål og nynorsk som jeg har fått lære på skolen

    Nynorsk er like mykje hata i Bergen som det er andre plassar i landet, sjølv om det ikkje betyr at me ikkje skal ha det.. Eg lurar på kva som er i vegen med denne personen som skreiv denne mailen. Er er godt nøgd med gode skriveeigenskapar i både dansknorsk og norsk som eg har fått læra på skulen.

    SvarSlett
  12. Jeg vil bare si, nynorsk ut av skolen! Det er helt bortkastet tid, jeg kan bokmål og har virkelig ingen nytte av å lære meg en god blanding av en haug med dialekter som er rørt sammen til en mølje. Og jeg skal fortelle alle dere som forsvarer nynorsk her oppe i kommentarfeltet, er dere helt tilbakestående?
    Skal vi ha en haug med elever som er halvgode i bokmål og dårlig i nynorsk? Ville det ikke være bedre med en haug med elever som var god i bokmål? Og kunne vise frem vårt norske språk med stolthet? i stedenfor mener dere at vi skal ha undervisning i begge fagene, som ender med for lite undervisning i blant annet rettskrivning. Noe som tydelig sees blant ungdommen i dag? jeg forstår ikke at dere er riktig friske. Det er vel viktigere å lære seg andre fag også? så man kan kommunisere med RESTEN av verden og ikke bare konsentrere seg om vårt lille land. Er ikke akkurat som om 50% av verden snakker hverken bokmål eller norsk. Dette er absolutt latterlig! Nynorsk kan brenne.

    SvarSlett
  13. Eg blir rett og slett provosert når eg les det som denne personen har skreve. At ein sikkert vaksen mann klarar å få seg til å skrive dette, og ikkje minst - sende det, er for meg heilt uforstårleg. Nynorsk er vakkert og unikt, og eg er glad eg snakkar nynorsk istadenfor bokmål. For bokmål er så vanleg, så.. kjedeleg! Greit nok at ikkje alle kan like nynorsk, men det er måte på kva ein faktisk skriv. Har ikkje mor de lært deg folkeskikk, kanskje? Det har i alle fall me som snakkar nynorsk, og me har lært og takle at det finnast to forskjellieg skriftspråk - og at ingen av dei er rett eller feil. No må dykk nynorsk haterar sjå å vokse opp! Nynorsk er like bra som bokmål, og i tillegg er det mykje meir unikt. Eg er stolt over nynorsk!

    SvarSlett
  14. Litt overdreven språkbruk, men noen poenger var jo gjemt inne i der! Etter den siste av språkrådets endringer i nynorsken så begynner vi jo å komme farlig nære et "samnorsk"! Skriver du radikalt bokmål er du over på nynorsk, og skriver du radikalt nynorsk er du på bokmål igjen. Her begynner jeg å miste alle mine gode argumenter for å beholde to skriftsspråk! Det smarteste hadde vel kanskje vært og lagt opp til at samnorsken fikk gjenoppstå, også fikk man selv velge hvor radikal man vil være til den ene eller den andre siden?

    PS: Man snakker ikke hverken bokmål eller nynorsk! De er skriftsspråk begge to!

    SvarSlett
  15. Sjølvklart snakkar ein enten nynorsk eller bokmål? Ein snakkar det bare med dialekt, og da kan nokre av orda endre seg litt. Det er både ein talemåte, men også eit skriftspråk.

    SvarSlett
  16. Ein smule analfiksert, den karen.

    SvarSlett
  17. "Sjølvklart snakkar ein enten nynorsk eller bokmål?" Det er vel ikkje snakk om to forskjellige språk, men to ditto skiftnormalar? Er ikkje snakket om nn og bm som to forskjellige språk ein del av ein offerretorikk?

    SvarSlett