tirsdag 4. mai 2010

Kols på PCen.

I dag har jeg vært på Dalane distriktmedisinske senter. Mariann Svanes og Johannes Bergsåker-Aspøy fortalte engasjert om hva de hadde fått til i Egersund og ikke minst om KOLS-koffertene de har skaffet seg.

Jeg fikk sett en pasient som tok sin daglige kontroll hjemme i sin egen stue. Hun åpnet KOLS-kofferten trykket på maskinenes eneste knapp - av-på knappen - og vi var hjemme i stua til pasienten. Da var det bare å gi instruksjoner om hva som skulle gjøres. Det hele var over på ti minutter. Alternativet var at pasienten måtte reise til legekontoret, vente, ta prøvene og så reise hjem igjen. Moderne enkel teknologi kan spare både pasienter for mye bryderi og det kan spare samfunnet for store penger.

Jeg hadde også med en invitasjon fra Kommunal- og regionalministeren om å få presentere det som de har fått til med Dalane distriktsmedisinske senter. Det ville de gjerne. Jeg er styrket i troen på at smått kan være vel så godt som stort.
Ellers må jeg si at veien fra Bryne til Egersund må være blant landets kjekkeste å kjøre. Særlig kjekt når NRK P1 messet om snøvær på Østlandet, mens solen og våren strålte over Rogaland. Og kunne også glede meg over flere veiarbeider på strekningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar