søndag 21. februar 2010

Svensk modell i OL!

- Hva? Det er bare OL hvert fjerde år, og i skiskytterstafetten har vi virkelig sjanse til å ta gull. Dette er totalt uakseptabelt!
Sjefen i Olympiatoppen, Jenns Aam, var så hissig at det dirret i telefonen til kulturministeren.

- Beklager. Klar ordre fra statsministeren. Enten blir det slik, eller så har norsk idrett sett sin siste statlige krone.

Sjefen i Olympiatoppen, Jenns Aam, sa ok og og la på.

Kulturministeren kjente et sterkt ubehag av å bli overkjørt slik. Men statsministeren var krystallklar. Hun måtte roe seg ned. Hun ropte på sekretæren sin:

- Kan du be departementsråden komme inn å spille noen melodier på blokkfløyte for meg? Og så kan statssekretæren være med på triangel.

Da kulturministeren endelig reiste seg opp fra spikermatten sin var både departementsråden og statssekretæren svette etter å ha spilt "humlens flukt" av Rimskij Korsakov i over en time.

- Jeg må gjøre som statsministeren ba meg om. Bjørndalen skal gå stafetten. Vi må vise at ord og handling går hånd i hånd for denne regjeringen. Alle skal med! Selv om hun forstod at en sikt på to meter var i snaueste laget når blinkene var så små.

Døren til statsrådskontoret gikk opp. En lang tynn skikkelse med skidress stod i døren. Det var statsministeren. Departementsråden spilte en fanfare på blokkfløyten og statssekretæren avsluttet med tre nydelige slag på trianglet. Statministeren la seg ned på spikermatten og sa:

"Dette er vår mulighet til å vise alvor. Hvor skal dette ende om vi godtok at folk med Canadisk øyevirus skulle få full sykemelding? Jeg tørr minne om at vi bruker 40 milliarder på sykelønn, og at vi har store løfter å innfri både på klima, lokal velferd, vei og skole! Jeg har snakket med landslaglegen og Bjørndalen får gradert sykemelding i fire dager - og skal gå stafetten. Jonas har snakket med IOC. De hadde forståelse for vår situasjon - og Bjørndalen skal kun skyte tre skudd. De to siste blinkene vil datamaskinen Embla avgjøre skjebnen til."

Jeg innkaller til pressekonferanse? sa kulturministeren. Departementsråden og statsråden kan spille litt, og så kan jeg ta ut saken.

Fint, sa statsministeren. Jeg blir også med. Alltid hyggelig å treffe pressekorpset. Jeg tror jeg tar med cymbalen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar