lørdag 2. november 2013

Lobbyregister

Spørsmålet om lobbyvirksomhet er på nytt løftet opp på den politiske dagsorden. Det er uklarheter rundt landbruksminister Sylvi Listhaug som er årsaken. Nå mener jeg at problemet med Listhaug ikke er listene hennes, men politikken hun og regjeringen sier de skal føre. 

Men i avisredaksjonene har de ett svar på hvordan dette med lobbyvirksomhet kan bli mer oversiktelig/kontrollert: Lobbyregister! Jeg er ikke overbevist. 

Jeg sier det fordi jeg i ett år førte et lobbyregister på bloggen min over alle møter jeg hadde. Det var fint det, men problemet var at det langt fra ga en fullstendig oversikt over den påvirkningen jeg ble utsatt for. Jeg registrerte alle avtalte møter på og utenfor Stortinget, men ikke telefoner, brev, eposter, konferanser og tilfeldige møter med folk. En halv åpenhet er verre enn ingen åpenhet. 

Jeg tror det må være opp til den enkelte representant og vår kontrakt med velgerne som er avgjørende. Vi får ta ansvar selv for den kunnskap, argumentasjon og påvirkning som vi blir utsatt for. 

Skal man gjøre noe som vil kunne ha reell betydning så er det større grad av offentlighet rundt møter og reiser i departementene. Her er det enklere å få det til rent praktisk, politikerne her er ikke folkevalgte og man sitter med ansvar for enkeltavgjørelser. 

Så mitt standpunkt er: 1. Legg tilrette for at hver enkelt representant på Stortinget kan føre lobbyregister. 2. Innfør offentlighet rundt alle møter og reiser i departementene. 

Og ja: Jeg mente det samme for ett halvt år siden og:) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar