Fremskrittspartiet og bompenger er et spennende tema å følge med på. Jeg har nesten en følelse av at der er her begrepet "å tale med to tunger" ble skapt.
I nysalderingen av statsbudsjettet for 2012 hadde FrP ved saksordfører Ketil Solvik-Olsen et forslag om å bruke 25 milliarder kroner på å fjerne bomstasjonene. Dette skjedde 18. desember 2012.
I dagens Stavanger Aftenblad har FrPs Kristoffer H. Nagell-Dahl et innlegg der han skriver "...Frp vil på sikt avvikle bompengeprosjektene som er i drift i dag."
Alle bompengeprosjekter som vedtas av Stortinget har en sluttdato for innkrevingen - og vil altså bli fjernet på sikt. det er neppe dette Nagell-Dahl har ment. Det er likevel noe helt annet å love å gjøre noe på sikt enn å fjerne alt i nysalderingen av budsjettet slik FrP pleier å gjøre i sine alternative forslag.
Nå må Solvik-Olsen klargjøre om det er de han mente i desember som gjelder eller har det kommet inn "et på sikt" i FrPs bompengepolitikk. Kan jeg og andre norske bilister forvente at vi kan fjerne bompengebrikken 1. januar 2014 om dere skulle komme i regjering etter valget?
Det er ille nok å tenke seg muligheten for en regjering der FrP er med etter valget - og så kan vi i tillegg risikere å måtte betale bompenger.
Er du tom for saker når du koker suppe på slik en tynn spiker.
SvarSlettFakta: FrP misliker bompenger, og stemmer imot slike prosjekter på Stortinget.
Fakta: FrP er imot de øvrige partiers planer om å øke bompengenivået med nesten 100 mrd kr de neste ti årene.
Fakta: Bomselskapene i Norge betaler i snitt 3,51 % i lånerente. Danmark betaler 1 % rente for penger lånt fra oljefondet.
FrP ønsker å fjerne bomstasjonene. Hvor raskt det kan skje er opp til velgerne å avgjøre - jo sterkere FrP, jo mer forhandlingskraft får vi. Med FrP i rent flertall fjernes bompengene ved et regjeringsskifte. Uten rent flertall må vi nok ha litt lenger perspektiv - altså fjerne de på sikt. Er det så vanskelig å forstå?