fredag 23. desember 2011

Farlige sitater

Sitater kan være farlige. De blir samlet på og kan dukke opp og bli brukt mot deg når du minst venter det. Løsrevet fra sin sammenheng og situasjon. Det er også vanskelig å gjøre om på de eller forklare de i ettertid. -ja, men hør nå her. Det var jo dette jeg sa, men det jeg mente var....

Sist fredag var jeg i Dalane på gardsbesøk. Etter dette skrev Dalane Tidende en sak med en del sitat. Jeg er sitert på følgende: - Det er ikkje bønder i sentrale strok som skal setja premissane i landbruksdebatten.

Eit livsfarlig sitat for en Senterpartipolitiker fra Jæren. Og jeg skal ikke skylde på journalisten eller avisen. Meningsinnholdet i sitatet er nok rett og det er hellet ikke angitt som et presist sitat med "...." men et -....

Jeg mener likevel å huske at jeg sa -Det er ikkje en håndfull bønder i sentrale strok....

Uansett: Besøket hos bonde Bjørn Ege var flott. En ung mann med hjerte for gården og dyra. Og debatten om norsk landbrukspolitikk er spennende og inneholder noen konfliktlinjer som næringen selv og de politiske partiene ikke er villige til å gå inn i. Jeg har tenkt å utfordre næringen på dette i debatten om den nylig fremlagte landbruksmeldingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar