torsdag 3. november 2011

Vindafjord


135 kilometer og 20 minutter med ferge ligger rådhuset i Vindafjord. Her sitter ordfører Ole Johan Vierdal fra Senterpartiet og passer på ordførerklubba. Dagens Vindafjord kommune er et resultat av en sammenslåing av Ølen kommune i Hordaland og Vindafjord kommune i Rogaland.

Kommunen har et rikt næringsliv med Westcon, Fatland, Omega og Tveit regnskap er noen av bedriftene som holder til i kommunen. Jeg var innom Westcon og Tveit regnskap i dag. Westcon fikk nasjonalt søkelys på seg da Brennpunkt på NRK laget en kritisk innslag om arbeidsmiljøet i bedriften. Jeg skal ikke gjøre meg til dommer over hva som er rett og galt, men rett er sjelden slik Brennpunkt fremstiller det. Program på TV der de brukes hårete mikrofoner er som oftest tendensiøse.  Besøket ga i alle fall meg et positivt inntrykk av virksomheten.

Uansett er Westcon et tydelig symbol på hvor viktig olje- og gassvirksomheten er for distriktsnorge. Og understreker hvor viktig det er at vi også i fremtiden verdsetter både teoretisk og praktisk kunnskap.

Neste kommunebesøk på min turne i Rogaland er Rennesøy kommune på mandag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar