mandag 17. mai 2010

17. mai.

Tale på Høyland skule - høytaleranlegget fungerte.
Jærbuen leker ikke med maten - så eggeløp med golfball.

Georgs første 17. mai.
Folkatoget på Nærbø - traktormannekengoppvisning.

I dag har jeg holdt 17. mai tale på Høyland skule, som er barneskolen jeg gikk på. Å holde 17. mai tale er egentlig litt krevende. For å bare snakke om 1814, Bjørnson og krigen blir litt kjedelig, samtidig så skal man ikke holde alt for politiske taler heller. (ingen garanti for at de ikke er kjedelige)

Mitt budskap var at vi som lever i Norge i dag er ufattelig heldige. Vi er de mennesker i historien som har høyest levestandard og i tillegg lever vi på den grønneste av alle grener.
b
Hvorfor er det slik? Rammene ligger i Grunnloven. Men det er naturressursene og fremsynte politikere opp gjennom tidene som har bidratt til det samfunnet vi har i dag. De som sikret fellesskapets kontroll over vannkraften tidlig på 1900-tallet. Og de politikerne som sørget for at næringsutvikling og inntekter som følge av våre olje- og gassressurser skulle komme oss alle til gode.

I tillegg så var jeg innom utfordringer for demokratiet - og særlig sviktende valgdeltakelse blant ungdom. Slo et slag for stemmerett for 16åringer (som er i strid med partiprogrammet) (vi må få endret det partiprogrammet)
Så snakket jeg om Norge i verden. Og tok frem eksemplet Haiti. Vi hadde full fokus på hva som skjedde der etter skjelvet i januar. Men så satte journalistene seg på flyet hjem.

Og ikke minst årets nyhet: Norge er blitt ca 90 000 km2 større siden forrige 17. mai. Det skjer ikke hvert år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar