lørdag 21. november 2009

Skal stemme for budsjettet.

På torsdag skal jeg være i Stortinget og stemme for regjeringens forslag til budsjett. Det blir en spesiell dag. Jeg er ikke begeistret for forslaget om å legge avgift på biodiesel. Det er nok få som mener noe annet enn at avgiften både er dårlig for miljøet og dårlig næringspolitikk. Og jeg tror heller ikke at mange seriøst tror at dette er et spørsmål om den norske velferdsstatens fremtid.

Men jeg er begeistret for mye annet i budsjettet. Jeg mener det er et bra budsjett for samferdsel, velferd og miljøet. Derfor stemmer jeg for. Det går ikke an å ta stilling for og mot hvert enkel del av budsjettet - man stemmer enten for eller mot helheten. Og det ville jo vært ganske useriøst å stemme mot alle budsjettforslagene.

Og jeg blir jo litt imponert når representanter fra Høyre og KrF snakker som om de aldri noen gang har stemt for noe de ikke er helhjertet for. Det tror jeg er en situasjon vi alle kommer opp i når vi tilhører partier som faktisk tar ansvar for å styre landet. Ubehagelig? Ja.

For et par år siden vedtok Stortinget en meningsløs skatt for småkraftverk. Dette håpløse vedtaket ble faktisk reversert få måneder etter at budsjettet var vedtatt. Jeg tror ikke at dette skjer denne gangen - men jeg håper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar