søndag 27. januar 2013

Beklagelig forfall

På mandag skulle det vært landbrukspolitisk debatt på Varhaug mellom Høyres landbrukspolitiske talsmann Svein Flåtten og vår landbruksminister. Jeg hadde sett frem til en viktig duell om fremtidens matproduksjon midt i Norges fremste matfat. Det blir møte, men uten Flåtten.

Grunnen til at jeg har ment denne duellen ville bli så viktig er at den kunne fått frem at det er bøndene med størst produksjon som vil tape mest om Høyres landbrukspolitikk, dratt i retning FrP, blir en realitet etter valget.

Det blir som sagt møte på Varhaug, men Flåtten er byttet ut med Bent Høie. Jeg har gjort et forsøk på å finne ut hvorfor Flåtten ikke kommer uten å få svar. Jeg tar derfor forbehold om at han kan ha gode grunner.

Men det kan vel også være at Høyre innså at de ikke tåler å presentere en så ærlig versjon av sin landbrukspolitikk som det Flåtten pleier å gi. Høie er ikke Høyres fagmann på landbruk. Høie er rundere i kanten. Han formulerer seg forsiktigere. Han kommer aldri til å bli landbruksminister. (det tror jeg Bent er enig i) Vi kommer ikke til å få høre den fulle sannheten om Høyres matpolitikk. Det er synd.

Jeg vil derfor invitere Svein Flåtten til en reiserunde på Jæren senere i vår. Du er hjertelig velkommen til matfatet. Og uansett bør du ta turen til Varhaug på mandag 28. januar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar