torsdag 17. mars 2011

Inge ende for galskapen i luftfarten?

Et tema som opptar meg er sikkerhetshysteriet som har fått utvikle seg på flyplassene (og ellers i samfunnet). Hver gang jeg står med spredte ben, armene til siden og jeg kjenner fingrene til en vekter gli på innsiden av bukselinningen (dette er ikke en erotisk novelle) må jeg ta meg sammen for å ikke enten tippe over i raseri eller latterutbrudd. 


Jeg reiser med fly flere ganger i uken. En nesten tom geletube på 120ml er blitt beslaglagt. Flere ganger har jeg hatt en full brusflaske i sekken uten at noen har reagert. 


Den som virkelig går inn for å få med seg noe gjennom sikkerhetskontrollen får det til. Men hva er egentlig det største terrormålet: 85 personer på et fly eller tusen folk som står tett i tett for å slippe gjennom sikkerhetskontrollen.


Nå har man funnet på noe nytt - følgende er klippet fra Avinors sider: 


"Fra 15. mars 2011 krever ny EU / EØS-regel at du som reisende må vise gyldig billett før passering av sikkerhetskontrollen. Luftfartstilsynet vedtok 3. mars at tiltaket blir innført på alle lufthavner i Norge i tråd med EU-kravene. Hensikten med den nye reglen er å begrense antallet personer som oppholder seg innenfor det området av lufthavnene som krever sikkerhetskontroll."


Nå er det bestemoren som følger barnebarnet sitt til flyet som skal tas. Og selvsagt alle de hundretusenvis som valfarter til Gardermoen bare for å kose seg med billig kvalitetsmat og en halvliter på de mange koselige restaurantene der. 


De som har onde hensikter vil nok greie å skaffe seg en billett. De aller fleste er i stand til å bestille en flyreise enten i eget eller andres navn. Og kjøper de fullprisbillett så kan de avbestille å få pengene tilbakebetalt når de er ferdige med røverstrekene. (Bestill fullpris til utland - da kan du bruke "Fast track" og gå på lounge.)

Hvorfor gjør vi noe så uendelig dumt her i Norge? Selvsagt fordi konsekvensen av å ikke følge EU-reglene på området er at norske passasjerer hadde vært nødt til å gå gjennom sikkerhetskontrollen på ny om de mellomlandet i utlandet. Og derfor vil jeg ikke skylde verken på samferdselsministeren, regjeringen eller stortinget for at vi innfører disse reglene.

Hvem sin feil er det da? Det er faktisk min og din skyld. Vi finner oss i det. Vi lar oss skremme og true til å tro at det er nødvendig. Og det går jo greitt. (Og det bidrar til sysselsettingen.) Det spiser bare litt av vår frihet.

Blogglisten

2 kommentarer:

  1. Jeg er så enig, Geir! Lykke til i helga!

    SvarSlett
  2. jeg vil ikke at de skal ta bestemoren til barnebarnet.

    vil ikke.

    SvarSlett