fredag 28. mai 2010

FrP leverer fremmedfrykt

I går stemte Stortinget ned følgende forslag fra Fremskrittspartiet:

Stortinget ber regjeringen legge frem nødvendige lovforslag for å nekte å yte offentlige tjenester til personer som opptrer i heldekkende plagg.

Stortinget ber regjeringen legge frem nødvendige lovforslag for å forby bruk av heldekkende plagg på offentlig sted.


Dette er det verste forslaget jeg har opplevd siden jeg kom på Stortinget. (nå har jeg jo ikke sittet her siden Borten var statsminister..) Og begrunnelsene fra FrP er helt vanvittige. Min favoritt er dette slående argumentet:

"Forslagsstillerne vil hevde at dette er en meget aktuell problemstilling og vil vise til ran gjennomført i en bank i Athis Mons like sør for Paris i februar 2010 hvor gjerningspersonene var ikledd burka"

I sitt prinsipprogram skriver FrP: "Fremskrittspartiets ideologiske grunnlag, liberalismen, tar utgangspunkt i at folk selv er bedre i stand enn politikerne til å bestemme hva som er best for seg og sine."

Dette sier altså partiet som i fullt alvor vil regulere hvilke klær folk skal ha på seg. Og altså nekte "å yte offentlige tjenester" til folk som er feil kledd. Men så er jeg helt enig med alle partiene, untatt FrP, når de sier at heldekkende religiøse plagg, som burka og niquab, er uttrykk for et menneskesyn som vi ønsker å motarbeide.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) viste i debatten til en undersøkelse fra Danmark som viste at tre personer brukte burka. Om desse tre kvinnene i tillegg er ivrige bankranere sier undersøkelsen ingenting om, men jeg tror FrP kan ta det helt med ro.

Denne saken er nok et eksempel på at FrP dyrker fremmedfrykt som et politisk virkemiddel. Og jo lavere meningsmålingene blir jo mer kan vi vente av denne typen saker fra FrP. Det burde bekymre Høyre som drømmer om et liv i regjering med FrP. Og det burde bekymre de i Venstre og KrF som ivrer for et regjeringsskifte.

Jeg tar sterkt avstand fra Spøkelseskladdens kriminelle løpebane. Men det er fordi han er en skurk, ikke fordi han går kledd i et svart laken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar