torsdag 30. desember 2010

Klapp på skulderen til fire viktige personer.

Jeg fikk før jul for meg at jeg måtte ha bilde av noen viktige personer på kontoret mitt på Stortinget. Jeg gikk straks til innkjøp av fire rammer til å ha disse bildene i.

Det har vært langt verre å bestemme seg for hvem disse fire personene skulle være. En bred prosess, ja nærmest som en reise. (pompøst)

Jeg hadde ingen kriterer for utvelgelsen, men har valgt fire personer som jeg har stor sans for.

Her er mine fire som skal få henge i ramme på kontoret mitt på Stortinget (ikke prioritert rekkefølge) (Og skal finne bilder som er til fri benyttelse)

Arne Garborg: Han levde et modig liv - med tanke på hans bakgrunn og de omgivelsene han kom fra. I høyeste grad aktuell også i dag. Gir "Mot til å meina"

Anne Enger (Lahnstein): For hennes uredde innsats og kamp mot den norske makteliten. Hun stolte på at trollene sprakk når de ble truffet av solen - og de gjorde de. (selv om hun ene fortsatte som statsminister)


Jon Wessel-Aas: Advokat. For sin innsats for menneskers grunnleggende rettigheter i en samfunnsdebatt der det meste av prinsipper må vike til fordel for økonomiske og praktiske hensyn. Fantastisk innsats for å stoppe datalagringsdirektivet. Hadde garantert blitt fengslet i mange av verdens land.

Julian Assange: Det kan diskuteres lenge og vel om det er rett eller galt å lekke fortrolig informasjonen. Jeg mener det er underordnet. Julian Assange er frontfigur for noe som er viktig. Årets viktigste person. Har gitt vanlige borgere økt kunnskap om og innsikt i samfunnets maktstrukturer.


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar