mandag 9. mai 2011

Høgre sitt nynorskhat.

Høgre har på sitt landsmøte på fleire punkt tilpassa seg ein politikk som eg meiner ikkje passar for eit danna parti. Men no er dei så maktsjuke at dei klypper og limer frå partiprogramet til Framstegspartiet og FpU. Eit av desse populistiske utslaga er forslaget om å gjere sidemålet valfritt i ungdomskulen. I røynda er det nynorsken som skal veljast vekk. Slik er altså høgreskulen. Ein skal lære meir med å lære mindre.


Ein kan gå ut frå at ein eller anna frå Høgre vil hevde at ein skal framleis kose seg med den nynorske litteraturskatten, men ungane skal sleppe denne grufulle gramatikken. For meg vert det litt som å lære geometri med å sjå på alle dei vakre formene og vinklane i staden for å lære seg dei vanskelege reglane om rettvinkla trekantar og pytagoras. Ein kan jo verte mattelei av mindre. Pluss og minus får halde. 


Eg er glad for at Høgre har vedteke eit anna punkt i sitt skuleprogram: Sikre at kommunene tilbyr elever som går ut av ungdomsskolen uten å mestre lesing, skriving og regning særskilt oppfølgning, slik at de settes i stand til å gjennomføre videregående opplæring. Når ein gjer nynorsken valfri er det jo all grunn til å tru at særs mange elevar går ut av skulen utan å meistre skriving og lesing. For ein kan ikkje påstå at ein kan skrive og lese norsk om ein berre kan bokmål. Nå er jo Høgre sitt svar å gjere nynorsk valfritt og på videregåande. Med høgrelogikken så burde ein kunne velje bort nynorsk i heile studieløpet og det er difor ingen grunn til at ein ikkje skal kunne verte nynorsklærar utan å kunne nynorsk.  


Eg vonar at rektorane ved universiteta og høgskulane gjer det klart at dei ikkje ynskjer elevar som ikkje har lært seg begge målformene. For me kan ikkje la Høgre sitt nynorskhat bestemme kva norske elevar skal lære seg på skulen. Respektlaust og populistisk Høgre! Og nestleiar Bent Høie er med i heiagjengen. 


Oversatt til bokmål for lesere som ikke kan nynorsk:
Jeg mener det er dumt at Høyre nå har blitt så populistiske at de vil gjøre det valgfritt å lære nynorsk i ungdomskolen. Det er mulig du synes denne oversettingen virker litt kort. Det er bare for å gjøre det litt enklere for deg. 

Blogglisten

80 kommentarer:

  1. Synes faktisk at Høyres forslag ikke er så dumt! Har hatt sidemål i tre år nå, og skjønner egentlig ikke hvorfor. Så lenge jeg forstår hva du skriver, og du forstår hva jeg skriver så er det vel ingen problemer!
    Nynorsk og bokmål har dessuten nærmet seg så mye de siste årene at det er vanskelig å forstå hva vi skal med to så like skriftspråk i samme land. Det å skrive nynorsk er jo snart bare bokmål med eg, ikkje og noen andre verb!

    SvarSlett
  2. Hei Geir, Magne fra VG Nett her. Jeg har lagt innlegget ditt som anbefaling på Lesernes VG nå. Det kan være jeg poster det på Facebook-siden også, http://www.facebook.com/lesernesvg

    SvarSlett
  3. Jeg synes det er viktig at alle skal ha noe opplæring i nynorsk og kunne lese det til en viss grad, men at det bør være valgfritt. Det er mange timer som blir brukt på opplæring av nynorsk, og til dags dato (2 år siden jeg gikk ut av vgs), har jeg ikke hatt brukt for nynorsk én gang.. Derfor mener jeg at det hadde vært bedre å brukt disse timene på andre fag, eksempelvis matte og andre "tunge" fag.

    SvarSlett
  4. Fortell meg hvilken nytte vi har av å lære et språk som vi ikke kommer til å bruke til noen som helst anledning?

    "Respektlaust og populistisk Høgre!" Ååånei. Dumme høyre. De har politikk etter hva majoriteten av hva befolkningen ønsker.......................

    Skjønner at du har problemer med å oppfatte bokmål/nynorsk uten og ha lært det på skolen... men den generelle nordmann klarer oppfatte den andre delen helt fint ;)

    SvarSlett
  5. Du er en av 13% i Norge som fortsatt velger Nynorsk fremfor Bokmål. Nynorsk har aldri og vil aldri bli Norsk - kun plukket ut av Ivar Åsen fra deler av Norge HAN mente snakket korrekt Norsk(Les: bygda og ikke byene).

    Er på tide folk tar seg sammen og slutter med det barnslige tullet her, få Nynorsk ut av skolen så snart som mulig!

    SvarSlett
  6. Enig med Øyvind om at det blir for dumt å lære to så like skriftspråk, og at det bare blir for lett å blande. Kan ta et par eksempel fra forfatters egen oversettelse; tror du glemte å ta bort en "i" da du skulle skrive "de", i tillegg heter det oversettelse på bokmål. Bare nevner det, og tenker kanskje det er like greit å ha et skriftspråk, så vi slipper slik forvirring?

    SvarSlett
  7. det er litt komisk med nynorsk wikipedia;)
    litt søtt liksom.

    stå på nynorsk folk, dette her kommer dere til å vinne

    SIKKERT

    SvarSlett
  8. Hadde bare nynorsken vært et fullverdig skriftspråk med elementer fra Nordland, Troms og Finnmark også, hadde mitt synspunkt vært for nynorsk.
    Men nynorsken virker å være basert på vestlandsk eller bergensk dialekter og er på så måte ikke representativt for hele landet og burde derfor fjernes helt fra læreplanen.
    Dette er fordi det er en for liten prosent av befolkningen som bruker dette.

    SvarSlett
  9. Bare for å gjøre det klart for dere som tror at nynorsk og sidemål er synonymt med hverandre: sidemål er det andre skriftspråket i Norge som du selv ikke har som hovedmål i skolen. Det finnes faktisk dem i Norge som har bokmål som sidemål, selvom majoriteten har bokmål som hovedmål.

    Selv har jeg aldri hatt noe i mot å lære nynorsk i skolen, det har vært langt kjeiere å lære både fransk, matte og religionsfag for min del... Det er alltids noe i undervisningen som noen ikke får bruk for senere i livet, men selv om jeg kanskje aldri trenger å bruke mine kunnskaper om Peer Gynt eller den franske revolusjonen til noe, kan det jo være at jeg ønsker å jobbe med noe relatert til nynorsk senere i livet.

    Det får bli slutt på at sånne giddalause folk som ikke likte nynorsk i skolen på samme måte som jeg aldri likte matte, tenker litt på kulturarv og medmenneskers glede. Det heter seg dessuten i et demokrati at flertallet i en sak skal bestemme, men at mindretallet skal bli hørt og tatt hensyn til, og dessuten skal ha muligheter for å bli et flertall. Dermed kan ikke alle "nynorskmotstandere" bare tenke på seg selv og sitt. Så lenge dere ikke tok skade av nynorsken (og det gjorde dere ikke), så er det heller ikke noen problemer at dere har noen nynorske verb innabords.

    Håper Høyre får tenkt seg litt om når det gjelder all den politikken de har ført i det siste egentlig, syns de har tapt seg voldsomt bare den siste måneden. Stå på for nynorsken :)

    Hilsen ei som aldri har tatt skade av litt nynorsk i skolen :)

    SvarSlett
  10. Nynorsk her helt unødvendig og en plage for de fleste. Går du på videregående så skal du kunne bokmål, nynorsk, engelsk og fransk/tysk/... Totalt unyttig. Blir uteklukkende beholdt for sentimentale grunner. Om du har lyst til å lære det så lær det ikke press dine smaksogbehags tendenser over på andre.

    SvarSlett
  11. Nynorsk er tull. Kina klarer seg med et språk og bitte lille norge skal ha tre? Hvis visse personer hadde følgt med i matte timen istede for å pugge tull hadde det kanskje ikke vært sånn.

    SvarSlett
  12. De som ikke kan nynorsk eller ikke vil lære seg nynorsk er ikke verdige statsborgerskap i dette landet.
    Hilsen norsk offiser fra Afghanistan

    SvarSlett
  13. I offentlig saksbehandling er det en lovfestet rett å få svar på brev i samme målform som du har sendt inn henvendelsen på. Antar då at alle saksbehandler stillinger vil få krav om å kunne sidemål. Dvs. alle som har valgt bort nynorsk ikkje vil være kvalifisert som saksbehandler, eller skal en endre dette også?

    SvarSlett
  14. Hva ska lman egentlig med nynorsk? jeg forsto fint hva du skrev jeg, (13 år, har ikke lært nynorsk enda...) Dessuten er det en minoritet i Norge som bruker/trenger nynorsk.

    Burde vært et valgfag........

    SvarSlett
  15. Sidemål i skolen er misbruk av verdifull tid.

    Og bare tenk på hvor enklere det blir for de svakeste i skolen, som slipper å lære 2 språk.

    SvarSlett
  16. Til den norske offiseren i Afganistan:

    Den var tåpelig! Skal man ikke være verdig norsk statsborgerskap hvis man ikke vil lære/kan nynorsk?!
    I så fall fortjener sikkert ikke du å være offiser i Afghanistan ettersom du sikkert ikke kan språkene som snakkes der.

    SvarSlett
  17. Vekk med nynorsk!mest unedvendige og kjedlige faget. Dette er ikke bare min mening heller, alle jeg kjenner sier det samme.

    SvarSlett
  18. Jeg har ikke noe imot at vi skal lære sidemål, det jeg er imot er at vi skal få en egen karakter for nynorsk, norsk faget er det faget som sikkert har flest karakter på et vitnemål fra vgs(med maksimum 6 og minimum 4 forskjellige karakterer). Eneste faget som er i nærheten er matematikk og da må du ha valgt all matematikken du kan velge på vgs.

    SvarSlett
  19. Debatt er moro, men fint å legge til litt fakta:
    - Noen jobber i Norge, hovedsaklig kommunale arbeidsplasser, krever at du mester kommunens mål, ergo må du meste nynorsk for å få jobb i nynorskkommuner. Det vil si at man kan få bruk for både bokmål og nynorsk.
    - Nynorsk og bokmål er ikke likere enn du gjør det til. Man kan velge å bruke andre ord eller mindre like ord enn bokmål. Feks. kome i stedet for komme.
    - I Kina fins det flere språk og elevene lærer hele tre skriftspåk i det som tillsvarer den norske barne og ungdomsskolen.
    - Ivar Aasen la ned viktig arbeid i å gi Norge eget skriftspår som ikke var påvirket av det danske. Det er bl.a derfor sørlandet og de nordligste delene av Norge ikke ble tatt med i nedtegnelsen.

    SvarSlett
  20. bare for å ta ting helt historisk korrekt her: ivar aasen KONSTRUERTE nynorsk da han mente det var altfor mye dansk i det norske språk, og ville tilbake til det 'urnorske'. noe som er ganske spesielt i.o.m. at han kun samlet dialekter i fjellheimen (hovedsaklig i vest) og satte så de sammen til hva vi i dag kaller nynorsk.en smule favorisertende i forhold til sitt eget kjære sunnmøre. stort mer klassisk nisseluementalitet kan man ikke finne. hadde vi i det minste lært gammelnorsk, men nei da. nynorsk skal det være. får legge til at aasen var førstemann i den siden sterke trenden som de fleste målmenn og kvinner gjør den dag i dag. han flyttet til oslo :)

    SvarSlett
  21. Forøvrig ganske blærete det totalt unødvendige avsnittet 'oversatt til bokmål'. 'Eespektlaust' skriver du om Høyre. Jada. Vi andre ser jo hvor respektløsheten ligger.

    Alle forstod hva du skrev på nynorsk, noe som faktisk underbygger argumentet om at nynorsk er helt unødvendig.

    SvarSlett
  22. Jeg har bokmål som hovedmål, og jeg har aldri hatt problemer med å lære meg nynorsk. Ser at det er en person her oppe som synes vi må tenke på de svake elevene, som ikke greier seg så godt. Det blir tåpelig å minske kunnskapsnivået til alle elevene, bare fordi et mindretall sliter. Men det sjokkerer meg ikke, for det føles som skolen er laget for dem som sliter. De gode elevene får ikke det de har krav på av undervisning. Undervisningen skal tilpasses den enkeltes behov, det gjelder også de mer begavede.

    SvarSlett
  23. Jeg er russ. I går fikk jeg vite vurderingen av sidemålstentamenen min, den sto til stryk. Det var vel som fortjent, jeg har verken evner eller motivasjon for språk. Jeg har evner for mye annet, matematikk for eksempel. Er det ikke synd at disse evnene ikke kan utvikles og brukes i samfunnet vårt bare fordi jeg ikke kan skrive nynorsk?

    SvarSlett
  24. Nynorsk koster det norske samfunnet en formue som kunne vært langt bedre brukt enn på doble sett med formularer, søknader og offentlige papirer. Selvopptatthet til det sykelige av et lite knippe særinger fra bygdeNåreg... Vekk med nynorsken NÅ! Har aldri hatt bruk for det jeg lærte av nynorsk på skolen....

    SvarSlett
  25. til alle dykk folk som liker norska-dansk, vist dykk liker så godt bokmål korfor flytter dykk ikkje til Danmark, der snakker dei dansk som Bokmål har hatt som model, og ka nytt skal norge ha vist nesten alle som skriver på bokmål er folk som vil ligne danskane

    SvarSlett
  26. Rekna med at når sidemål blir valgfritt på skulen så sleppe nynorsk elevar bokmål som sidemål det må no gjelde begge veier.

    SvarSlett
  27. Hensikten med et språk, enten det er muntlig eller skriftlig, er å kunne kommunisere med andre. Og det er viktig at vi innenfor et land kan forstå hverandre. Selv jeg, som har vokst opp i utlandet, og derfor aldri har hatt nynorsk på skolen, har ingen problemer med å forståp folk fra andre deler av landet. Jeg har heller ingen problemer med å lese nynorsk. Men jeg kan ikke se nytten av å måtte skrive nynorsk, noe jeg heller aldri har gjort. Mine barn sliter med nynorsk på skolen. De lærer å skrive et språk de likevel aldri kommer til å lære, og som de aldri kommer til å skrive. Det er fullstendig meningsløst.

    SvarSlett
  28. Jeg skriver på bokmål. Men tenker egentlig i min Bergensdialekt.
    Og jeg forstår utmerket godt nynorsk; både i skrift å tale. Det er helt flott språk. Jeg har ikke problemer med å lese en bok på nynorsk heller.
    Men det at skolen må ha dette faget for å tvinge oss til å lære å SKRIVE på nynorsk, er absolutt meningsløst! Bortkastet tid og bortkastete penger.
    Det mange år siden jeg gikk på skolen. Men faget nynorsk var kjedelig og tørt.
    Derfor hilser jeg Høyres forslag velkommen, slik at skoleelever slipper å kjede seg på skolen i nynorsktimer.
    Jeg har etter et langt liv aldri hatt noen nytte av å kunne skrive på nynorsk.
    Ut med dette faget på skolen takk!
    Hilsen en pensjonist.

    SvarSlett
  29. Eg tykker me ska ha nynorsk i skulen. Eg vert svert vonbroten, og jekk nestan hufsetufsa av meg, då høgre vedtek dette på sitt årlege møte. Eg skjønner itje, at itje det norske folk ser venleken og krafta, hjå språket. Eg sit ofte å stevar og lagar rim og andre lokkar, på hyblen min, her eg sit. Eg håpar fornufta segrar, slik at språket, vert bevart!

    SvarSlett
  30. Nynorsk er noe dritt. Strevde som bare juling med å lære dette idiot språket på skolen.

    SvarSlett
  31. Geir, ironien i det hele hvis også viser at dine meninger ikke holder vann vises gjennom disse kommentarene. Da svært få behersker kun et av skrivtspråkene godt nok til å kunne skrive to linjer uten feil.

    SvarSlett
  32. Det er ikke vanskelig å oppdrive en god karakter i Nynorsk på skolen, faktisk er det relativt lett; med tanke på hvor store likheter det er mellom Bokmål og Nynorsk pr. i dag.

    Det som er irriterende derimot, er at Nynorsk skrives i dag av 10–15 % av befolkningen. 10-15%!
    Alikevel mener de av dere, som er i uhyre undertall, at vi skal bruke enda flere ressurser og enda flere timer av våre liv på skolebenken, til å lære oss ett skriftspråk som så og si er identisk med skriftspråket som brukes mest i landet?

    Pr 1. oktober 2010 hadde 13,0% av grunnskoleelevene med norsk som morsmål nynorsk som hovedmål. 13,0%! Heldigvis, og det er jeg virkelig takknemlig for også; så er sannsynligheten for at Nynorsk forsvinner innen de nærmeste årene veldig stor, og det skal bli deilig - selv om dere Nynorsk supportere garantert bare finner noe annet å syte over. Grow up, og lær dere Bokmål!

    SvarSlett
  33. Hva i alle dager skal vi med nynorsk? Vi har rett og slett ikke bruk for det! Hadde det i grunnskolen og jeg har aldri hatt bruk for det siden og nå er jeg snart 50 ?????

    SvarSlett
  34. Norge er så lite at det trenger bare ett offisielt skriftspråk. La flertallet bestemme hvilket.

    SvarSlett
  35. Det er jo helt idiotisk å påtvinge barn og unge å lære nynorsk.
    Det gjelder også samisk, skal de samme personene påtvinges dette?
    Jeg syns det er rart at du ikke oversatte innlegget ditt til samisk også, siden det er et språk som er en del av norge.
    Nå som norge er blitt så flerkulturell, er vel tingen å påtvinge de unge å lære arabisk. swahilisk, somalisk osv.
    Vil unge i dag lære seg en annen dialekt/språk så må det være et valgfag, ikke tvang.

    SvarSlett
  36. Anonym sa: "Det som er irriterende derimot, er at Nynorsk skrives i dag av 10–15 % av befolkningen. 10-15%!
    Alikevel mener de av dere, som er i uhyre undertall, at vi skal bruke enda flere ressurser og enda flere timer av våre liv på skolebenken, til å lære oss ett skriftspråk som så og si er identisk med skriftspråket som brukes mest i landet?"
    ...Hvor mange % av befolkningen stemte SV ved siste korsvei? og se hvor mye innflytelse de har her i landet...Nynorsk er viktig og en del av norsk identitet (selv om det kanskje faller vanskelig for våre høyere herrer på østlandet.

    SvarSlett
  37. Hm, rart at det einaste argumentet noldusane kjem med er at dei ikkje vil lære sidemål i grunnskulen, fordi dei meiner det er vanskelig. Vel, eg for min del tykkjer historie er eit vanskelig fag, av di eg ikkje ser poenget med gamle ting, og vil gjerne gjere dette valfritt. Og så fekk eg berre ein firar i gym ut av vidaregåande, det faget kan og trekkjast frå. Hadde også litt uflaks på siste naturfagstentamen, så den karakteren treng ikkje teljast med. Tredjespråk er like unødvendig som sidemål, minst! Fjernar den karakteren frå vitnemålet mitt. NO står eg igjen med seks i snitt. Verda er god når ein lagar sine eigne reglar.

    SvarSlett
  38. Over 15 år siden jeg hadde sidemål.
    Mest unyttige skoletimene jeg hadde.

    Det er ikke fordi det er vanskelig,
    det er det egentlig ikke, det er unyttig.

    Egentlig ser jeg gjerne at alle lokale språk faller bort, og at norsk etterhvert blir erstattet med engelsk,
    som plukker oppp enda fler låneord fra språkene det erstatter.

    Som du kanskje forstår mener jeg norsk sidemål er ganske meningsløst, norsk som eget språk er meningsløst.

    Det er rett og slett upraktisk og tjener ingen praktisk hensikt å ha to skriftspråk i landet,
    det opptar kun ekstra resurser.

    Faktisk ved å avskaffe norsk, og innføre engelsk som hovedspråk, noe som selvsagt må ta tid,
    så vil nordmenn bli mer stødige i engelsk som brukes internasjonalt, og det frigjøres enda flere skoletimer som kan brukes på nyttigere ting.

    Jeg ser faktisk ikke poenget med å ha et ekstra
    skriftspråk bare for at diktere og nasjonalromantikere skal ha noen flere rimord,
    eller at man må "verne om den norske kulturarven".

    Den såkalte nynorske / norske litteraturskatten er ikke verdt å tørke seg bak med.

    Norsk kulturarv ble forøvrig overspist da kristendommen kom til landet,
    og språket vårt er bare lånt av danskene,
    som har blitt nevt her tidligere.
    Nynorsken er også basert av dette lånte språket.
    MEn dette er ganske irrelevant...
    Islandsk er mye nærmere gammelnorsk en begge.

    Men det er vel ingen som mener man av den grunn
    skal slå om skriftspråket til Islandsk ?

    Drit i det nostalgiske, la den ballasten slutte å
    hemme oss. Gå for det praktiske.

    Kutt begge språkene, de er unødvendige!

    SvarSlett
  39. Dagens gjennomgangsmelodi fra regjeringen: Vi har ikke råd..., vi kan ikke bruke penger på...,så hvorfor skal det da kastes bort millioner av kroner på nynorsk, som må ses på som totalt unødvendig. En annen ting som irriterer er nynorskfolkets tendens til å forvrenge egennnavn: Landet vårt heter Norge, ikke noreg, de to partiene som nevnes i artikkelen, heter Høyre og Fremskrittspartiet, IKKE høgre og framstegspartiet. Disse tendensene bekrefter jo at forsøkene på å hevde nyorsken begynner å bli krampaktige.

    SvarSlett
  40. I så fall er alt unødvendig.

    Religion, som fag, er unødvendig. Hvor mange kirkegjengere kjenner du?

    Samfunnsfag, som fag, er unødvendig. Ærlig talt, man har jo tv...

    Matte, som fag, er unødvendig. Alle forstår verdien av penger, til og med de uten skolegang...

    Gym...å herre. Stå, gå, sitte, ligge, løpe, hoppe! ferdig utlært i en alder av 3!

    Naturfag, - igjen TV - Discovery

    Nei, 8 timer tv per dag dekker det meste. Og gym...der har vi alle fagbrev etter endt barnehageutdannelse.

    SvarSlett
  41. For min del går ikke Høyre langt nok. Å påstå at nynorsk på en eller annen måte representerer det norske, er ikke bare motbydelig, men også direkte løgn. Nynorsk er et konstruert språk på samme linje som Klingon og Sindarin. Ivar Aasen samlet bydgemål på vestlandet ut ifra egen oppfatning om hva som er norsk. Den dag i dag er det bare vestlandet som tviholder på denne styggedommen av et språk.

    Hvis alle skal kunne nynorsk så burde alle lære samisk også. Samisk er faktisk et ekte og levende språk og en mye dypere del av kulturen enn nynorsk. Faktisk burde vi droppe nynorsk og lære samisk alle sammen.

    I praksis tar vi alle skade av nynorsk. Hvorfor i dypeste helvette skal skoleungdom som ikke kan lese ordentlig bruke tiden sin på å pugge fire alternative måter å bøye verb på? Nynorsk suger tid og motivasjon ut av de unge.

    Nei, jeg vil gratulere Høyre. Jeg ønsker dem lykke til i denne saken og håper de går enda lengre ved neste landsmøte.

    SvarSlett
  42. Eg har lagt merke til at det er innlegg frå bokmålsfolk som er ufine og mobbar nynorsken. Det er ein gammal taktikk frå det haldet å gjere narr av det mest nasjonale skriftspråket vårt. Kva skal ein stille opp med mot dei ufine innlegga ? Iallfall ikkje ny utskjelling om "heimedanskar", dvs. at bokmålet er oppnorska dansk. Jamvel om dette er språkhistorisk rett !
    Ver meir romslege og tolerante de storkjefta bokmålsfanatikarar som fyller desse sidene opp og ned ! Øv dykk opp i språkleg-kulturell toleranse og sjå verdien med eit allsidig språkmiljø i Noreg.

    SvarSlett
  43. 13 % av befolkningen har nynorsk som førstevalg. Majoriteten av befolkningen snakker noe som ligner mest på bokmål. Alle timer jeg i mitt liv har hatt med nynorsk har føltes som bortkastet tid. Nynorsk burde vært dødt og begravet. Basta.

    SvarSlett
  44. Nynorsk har ingen verdi, men er en parasitt i det norske utdannelsessystem. Nynorsk har ikke gjort seg verdig til å møte noen form for toleranse, det bør snarere utryddes.

    Det er en merkelig argumentasjon fra forsvarere av et kunstig språk at bokmål gjøres invalid fordi det er påvirket av dansk.
    Språk påvirker hverandre, det er slik språk fungerer og utvikler seg. Engelsk er en blanding av keltisk, nordisk, tysk og fransk. Bokmål utviklet seg gjennom innflytelse fra Danmark.
    Å ignorere 400 år med union og gå tilbake til gamle dialekter er latterlig og språkfiendtlig.

    Bokmål lever og utvikler seg. Nynorsk er en bastard av vestlandske dialekter og står for motstand mot utvikling og kultur.

    SvarSlett
  45. Du motsier deg selv flere ganger i utsagnet ditt.

    SvarSlett
  46. Ofte har eg tenkt på kor kjekt det hadde vore om bokmålbrukarane hadde fått prøvd å vore i mindretal ein gong, slik at dei kanskje fekk større forståing for situasjonen til mindretalet. At dei som ikkje ser hensikta med nynorsk (og etter deira syn andre avvikarar) fekk oppleve korleis det kjennast når ein viktig del av identiteten sakte men sikkert vert vaska ut, då spesielt ut av borna.

    Ein vert bombardert igjennom media og ei subtil diskrimineringa i arbeidslivet der det er ukult og tungvindt å halde på nynorsken, då spesielt for dei unge som kjem inn i arbeidslivet . Eg trur det er der dei fleste nynorskbrukarane må forlate nynorsken. Situasjonen er nok lik for andre minoritetar som følar at identiteten deira renn ut i sanden. Det kjem nok ikkje bokmålbrukarane til å oppleve, kanskje ikkje før 90 % av nordmenn skriv engelsk, sjølv om mange av dei snakkar eit språk mykje nærmare bokmål...

    SvarSlett
  47. Jeg tok bokmål som hovedfag, noe jeg angrer på nå. Bokmål er et kjedelig språk uten farge, lite ord og rett og slett lite spennende.

    Jeg kan lese, skrive og delvis snakke Nynorsk og har lite problemer med det, problemet er vel bare at i jobb sammenheng er det stortsett få som i det heletatt forstår hva man skriver. Her på østlandet er det tydeligvis et sterkt nærhet hat, kansje en sjalusi eller et mye penere ord "svartsjuke" for bygdene som kan prate et så mye penere syntaksialt språk, det er så mye mer flyt... mindre kraftige konsonantlyder. Nei lenge leve dialektene, og lenge leve Nynorsken.

    Hvis Nynorsken forsvinner, forsvinner en god del av den norske identiteten og dialektene. Forsvinner identiteten og dialektene blir Norge et fattig land kulturelt, noe det allerede er, men det vil bli verre. Det virker som mange tenker mer på det enkle, og at det enkle er best. Det er vel derfor det er så "god" mat på Rema.

    Lenge leve det enkle?! hva f er galt med nordmenn nå til dags?

    SvarSlett
  48. Det som er galt er at vi er bortskjemte!

    Man skal få alt i hendene og skal slippe å gjøre ting vi ikke vil.

    Stakkars ungdom! TENK om dem skulle måtte lære noe som dem selv mener er unyttig. Jeg har sett dette argumentet gå igjen mange ganger og er mildt sagt overrasket.
    Det kan ikke være mange voksne mennesker i dette forumet!
    All lærdom er nyttig.

    SvarSlett
  49. Ja enig, all kunnskap er viktig. jeg kan si at jeg aldri har lært noe unyttig.

    Det finnes ingen større rikdom i verden enn kunnskap, og ingen større fattigdom enn uvitenhet.

    SvarSlett
  50. Sitter og leser kommentarene til noen furtne nynorskbrukere her og jeg må bare le litt av dem.Makan til særinger.Det er jo ikke ett vettugt argument for hvorfor man må kunne nynorsk.Ikke er nynorskfolket for valgfrihet heller.Det høres ut som om de er noen skikkelige språkdiktatorer.De argumentene som nynorskbrukerene bringer til torgs for å bevare nynorsken minner meg om sutring.Vil du ikke ha nynorsk så skal du.Så når Høyre vil gjøre sidemålet valgfritt så er det på tide.At politikerene lytter til folkeviljen kan da ikke skade.Undertegnede var russ i 78 og har ennå ikke skrevet ett eneste ord på nynorsk.Men matte og historie har jeg hatt god nytte av.Så all denne sutringen fra nynorskfolket her minner om en høytlesing fra Jeremiadenes bok.At det norske språket vil bli så mye bedre med nynorsk er nynorskfolket engen lille narresmokk.Ha nå litt respekt for andre da kjære nynorskfolk og respekter at ganske mange ikke ser nytten av å lære nynorsk.Ikke er det noen grunn til å gjøre det heller.

    Ærbødigst herr Aaland

    SvarSlett
  51. " kanskje ikkje før 90 % av nordmenn skriv engelsk "

    Jepp, og da kan vi endelig også presse ut bokmålet, og slutte å holde på det gamle bare fordi det er gammelt.

    Er det noen grunn til å holde på nynorsken dersom den er ukul og tungvinn å holde på ?


    Å je har ikk'no probblem i å skrive forskelli fra åssen je prater, faktisk så kjennes de bare feil å skrive sånn såm detta.

    Nei, jeg snakker dialekt og skriver bokmål. Det går automatisk. Nynorsk er ikke noe særlig nærmere dialekten min heller.

    Og på det tidspunkt 90% skriver engelsk mer en de gjør norsk (jeg vil anta at 90% KAN skrive engelsk nå) Vil jeg anta at de snakker mer engelsk også.
    Noe som betyr at ja, vi vil nok få denne diskusjonen om igjen, og jeg ser frem til bokmålets undergang da, som jeg ser frem til nynorskens undergang nå.

    Og for de som lurer, jeg er oppvokst i norge, med norske foreldre, jeg har bare kommet til konklusjonen at det praktiske og pragmatiske
    alltid bør komme foran det nostalgiske.

    SvarSlett
  52. Sitter her å leser koslige komentarer fra kortsikte bokmålsbrukere som tydeligvis ikke helt har forstått hva språk er, ikke bare er det kommunikasjon men også virkelighetsforståelse. Mister man virkelighetsforståelsen mister man identiteten. Det virker som snittet på bokmålsfantasten her er pre-pubertalt, om ikke fysisk så mentalt.

    Man bør også huske at stortsett alle i norge snakker noe mellom bokmål og nynorsk. Jeg tror nynorsk er underrepresentert i den norske skolen, men men. Det er vel bare en bieffekt av hersketeknikk som kunne fått Stalin til å skifte taktikk i 1937.

    SvarSlett
  53. Kjære herr Aaland,
    Det har aldri vært snakk om at vi ikke har respekt for andres meninger (noe du selv iallefall ikke innehar da du innleder innlegget ditt med å si at du ler av furtne nynorskbrukere, hehe). Men, argumentene dine er heller ikke vettuge. Det er de samme argumenter igjen og igjen. Nytten av å lære er der alltid, samme hva det enn måtte være! Det er bare det at folk helst vil slippe å lære lenger.
    Undertegnede var selv russ i 01 og har heller ikke skrevet et ord nynorsk siden, men det betyr ikke at jeg ser på det som unyttig. Det er flere ting jeg aldri har brukt siden videregående, er det ogå unyttig.

    Jeg synes det argumentet er særdeles barnslig og hører ikke hjemme i en seriøs diskusjon som går på generell kunnskap.

    SvarSlett
  54. "konklusjonen at det praktiske og pragmatiske
    alltid bør komme foran det nostalgiske." - Då må du leve eit trist og fattigt liv, eller mangle forståing for kva det i praksis vil seie; Ferdig middag frå Fjordland kvar dag, monokultur og kanskje loddtrekking ved fødsel der framtidig yrke, bustad og livsledsagar vert bestemt. Då slepp ein å bruke tid på å lære om ting ein strengt tatt ikkje treng, nostalgien med mor sine upraktiske kjøtkaker eller dei meiningslause forelskelsane i tennåra ein gjerne ikkje heilt forstår og som det aldri blir noko seriøst av uansett. Menneskja er ikkje skapt for å leve i mono, og når ting vert samla i store grupper vil dei like fort skilje seg igjen og danne nye subkulturar, slik at ein igjen kan finne sin identitet.

    Når det gjeld identitet syner vell den først sin verdi når ein heldt på å miste den.

    SvarSlett
  55. Nynorsk burde være valgfag, og jeg støtter Høyre 100% i denne saken! De fleste har hverken bruk for eller interesse av å lære dette. Blir for meg like interessant som å tvinges til å måtte lære samisk. På ungdomsskolen og videregående ga samtlige fullstendig f... i nynorsken, og samme trenden har jeg inntrykk at er gjeldende også i dag. Folk med 5 og 6 i alle andre fag fikk 2 og 3 i nynorsk. La de som ønsker å lære nynorsk få muligheten, og la alle andre (det store flertallet) få slippe!

    SvarSlett
  56. Da burde dem jobbet mer med faget, Ole!

    SvarSlett
  57. Hvis nynorsk er først og fremst et spørsmål om identitet, så burde det så absolutt være valgfritt.

    Identitet er i dag noe man velger ikke, noe man skal få tredd nedover ørene på seg av staten. Det er ikke statens rolle.

    SvarSlett
  58. No er det ein gong slik at born lærar lettare enn vaksne. Born har ingen problem med å lære nynorsk medan dei går i småskulen (borneskule). Sjølv var eg ein "tapar" på skulen, med særs dårlege karakterar. Men eg lærte meg å skrive og lese nynorsk - mest truleg grunna at vi hadde nynorsk som hovudmål på småskulen.

    Riksmål: Nå er det en gang slik at barn lærer lettere enn voksne. Barn har ingen problemer med å lære seg nynorsk imens de går på barneskolen. selv var jeg en "taper" på skolen, med særdeles svake karakterer i de fleste fag. Men jeg lærte å skrive og lese nynorsk. Dette trolig fordi vi hadde nynorsk som hovedmål på barneskolen.

    Ser dykk - eg greier båe målføre :)
    Sere dere - jeg mestrer begge skriftspråkene :)

    SvarSlett
  59. Nynorsk er bare tull, bortkasta å bruke tid på det når man heller kan forsterke de elendige mattekunnskapene. jeg snakker av egen erfaring. alle forstå hva folk med nynorsk som morsmål sier/skriver og omvendt, jeg har da aldri bruk for å bøye nynorske verb? nei er bare tull å bruke så mye tid på slikt, så i værste fall så får man snakke engelsk med hverandre!

    SvarSlett
  60. Styrk heller elevenes kunnskaper i realfag, å sette av flere timer i uka til ny-norsk er noe vås. Man har IKKE behov for å kunne ny norsk, på lik linje med norrønt kan det nevnes i norsk/historie timene eller konverteres til et valgfag dersom man man ønsker å lære dette sære sidemålet.

    SvarSlett
  61. Akkurat det at du sier at man ikke kan påstå at man ikke kan norsk om man ikke kan ny norsk virker helt hjernedødt.. Bokmål og nynorsk er bare to forskjellige versjoner av samme språk og kan du det ene forstår man det andre.. Ser ikke noen grunn til at jeg skal lære nynorsk og at de som snakker nynorsk skal lære bokmål fordi begge deler er som regel like forståelige

    SvarSlett
  62. Kjære anonym.
    Ser at du kommenterer mine argumenter i innlegget mitt og kaller dem for barnslige.Vel,det får være opp til deg.Godt at du er voksen da.
    Jeg respekterer nynorskfolk når det gjelder deres valg av målform.Men jeg ler litt av argumentene for bruk av nynorsk i skolen.Har det noe med manglende respekt for nynorskbrukere å gjøre? Det skulle da bare mangle om nynorskbrukere skulle ikke skulle få respekt for valg av målform
    .Tenk om vi bokmålsfolk kunne fått den samme respekten tilbake når det gjelder valg av målform.Jeg bare må le av enkelte argumenter som nynorskfolket bringer til torgs her.Noen nevnte faktisk Stalin.
    Jeg sier bare det jeg mener om språktvang.Er det noe som jeg misliker så er det at politikere tvinger en målform ned over hodene til folk.Valg av målform er en privatsak.
    Når det er snakk om vettuge argumenter så tar ditt argument om at folk ikke vil lære lenger kaka.At du ser på nynorsk som nyttig er din sak.Bare velg nynorsk du.Det er mange valgfag i skolen og hvorfor kan ikke nynorsk være et valgfag?
    Selv Ivar Aasen sa at hans landsmål ikke skulle tvinges på noen.Og nå er det det som skjer,desverre. Selv tungvektere i norsk som Inge Lønning og Finn Erik Vinje tar til orde for å gjøre nynorsk/bokmål valgfritt .Så kjære alle sammen,det er neimen ikke rart at det er krig i verden når man ikke klarer å respektere hverandres valg av målform uten å tvinge noen til å lære en målform man ikke vil ha.

    Ærbødigst herr Aaland

    SvarSlett
  63. La meg begynne med å gratulere Unge Høyre for gjennomslag i spørsmålet om sidemål på Høyres landsmøte sist helg. Når jeg leser vedtaket kommer jeg likevel noe i stuss, og jeg ville sette stor pris på om noen i Høyre kan avklare følgende spørsmål som jeg stiller meg.

    For det første sier vedtaket at Høyre vil ”innføre valgfritt sidemål i ungdomsskolen”. Betyr dette at sidemålsundervisningen, sidemålseksamen, m.m., etter Høyres syn, bør videreføres som før i videregående skole? Oppstår det ikke, i så fall, en reell fare for at elever som av bekvemmelighetsgrunner har valgt bort sidemålet i ungdomsskolen får et virkelig sjokk når det plutselig stilles krav til sidemålskunnskaper i videregående skole (eller under annen/høyere utdannelse)?

    For det andre er jeg bekymret for alle de elevene som i dag har bokmål som sidemål. I følge Statisk Sentralbyrå gjaldt dette per 1. oktober 2009 hele 81 214 elever i grunnskolen (over 13% av alle elever i landet). I min ungdom tilhørte jeg selv denne gruppen, og jeg har i min senere yrkeskarriere hatt stor glede av å kunne bokmål. Når Unge Høyre påstår på sine nettsider at ” I realiteten vil så godt som ingen bruke sidemålet sitt etter videregående” , tror jeg de tar fundamentalt feil. Jeg våger å påstå at samtlige 81 214 elever som i dag har bokmål som sidemål vil bruke dette, og ha nytte av dette, på en eller annen måte, etter skolegangen. For alle disse vil det potensielt ha dramatisk negative konsekvenser dersom de i løpet av 10 (eller 13) års skolegang aldri lærer et ord bokmål! At 13% av landets befolkning står fritt til å velge bort all undervisning i landets dominerende målform kan da virkelig ikke tjene noens interesse. Dette kan da ikke være intensjonen med Høyres vedtak? En annen mulig tolkning av vedtaket er at bokmålselever kan velge bort nynorsk, mens nynorskelever fortsatt skal være forpliktet til å lære begge deler. Men dette smaker det, ærlig talt, dårlig av, og dersom dette er intensjonen kommer man farlig nær grensen for diskriminering på språklig grunnlag. Jeg forutsetter likevel at Høyre, på sedvanlig vis, har tenkt grundig gjennom alle sider ved denne saken, og at noen derfra således kan opplyse om hva som egentlig er ment med dette vedtaket.

    SvarSlett
  64. Bokmål er ikke lett skjønne. Ser at du sliter med å oversette til bokmål:) Dette hadde kanskje ikke vært et problem dersom du hadde konsentrert deg om norsk og ikke den konstruerte liksomdialekten nynorsk (det ligger jo til og med i navnet).

    PS: Det finnes ikke noe parti i Norge som heter Høgre. DS

    SvarSlett
  65. Det første man bør gjøre gjøre i en slik diskusjon er å forstår hva man diskuterer. Høyres utspill handler ikke om for eller imot nynorsk, men derimot om for eller imot obligatorisk undervisning i sidemål. Det neste man må gjøre er å diskvalifisere tøyseargumenter - rett og slett skille mellom reell argumentasjon og oppkonstruert tåkelegging.

    Det er f.eks. ikke "viktig", i noen konvensjonell betydning av ordet, å ha obligatorisk undervisning i to nesten like måter å skrive (for alle praktiske formål) ett og samme språk. Hvis man påstår at dette er "viktig" har man enten ikke forstått hva ordet "viktig" betyr, eller så serverer man ren og skjær bullshit.

    Når det gjelder "identitet" kan dette også bare legges i papirkurven som søppelargument. For det er skriftspråk vi snakker om og ikke dialekter. Hverken bokmål eller nynorsk er naturlig forekommende noe sted i Norge, ingen av dem har noen gang vært talemål noe sted i landet (annet enn der hvor norsk er blitt påtvunget urbefolkning med eget språk - les: samene). Skriftspråk på norsk sammenfaller så godt som aldri med hvordan man snakker, så hele "identitet"-argumentet er basert på sludder og vås.

    Enhver påstand om at DU mister din identitet hvis ikke JEG lærer sidemål demonstrerer jo forøvrig med all tenkelig tydelighet at "identitet" overhodet ikke er hva saken handler om i det hele tatt.

    Når det gjelder "nytte" er dette for det første helt objektivt galt - spør et representativt utvalg av voksne nordmenn hvor mye "nytte" de har hatt av formell undervisning i sidemålsgramatikk, og fasiten vil lyse deg i øynene.

    Men selv "nytte" i aller vageste og mest ulne betyning er ikke noe argument for at sidemål skal være obligatorisk i skoleverket. For ville ikke "folkedrakter" eller "norsk matkultur" i så fall være like "nyttig" som fag? Hvorfor bruker vi ikke av den begrensede ressurs som uketimer i skolen faktisk er på å lære elevene om "arkitekturhistorie"? Vi vet alle svaret på dette...

    Hvordan bør man så diskutere? Ganske enkelt ved å liste opp den REELLE verdien - bullshit not included - som obligatorisk undervisning i sidemål representerer, og deretter evaluere dette opp mot den reelle verdien av alternative anvendelser av barn og unges skoletimer.

    Og da ryker sidemålsunderviningen.

    SvarSlett
  66. Nei vekk med begge former, vi kan jo snakke noe annet. Engelsk nevnes ofte, det gjør jo alt enklere. Alle snakker engelsk, kansje vi kan gjøre det til en globalt universielt språk, det er jo kjekt. en generasjon senere snakker ingen det samme språket lenger, bare merklige versioner av engelsk.

    SvarSlett
  67. Kommentar til Aaland. Morsom du: "Jeg bare må le av enkelte argumenter som nynorskfolket bringer til torgs her.Noen nevnte faktisk Stalin."

    I samme innlegg:

    "Så kjære alle sammen,det er neimen ikke rart at det er krig i verden når man ikke klarer å respektere hverandres valg av målform uten å tvinge noen til å lære en målform man ikke vil ha."

    Fantastisk! Stalin, målform og krig i et og samme innlegg:)

    SvarSlett
  68. Først må jeg bare få si at jeg blir litt fasinert av at folk tørr å si sine meninger rett fra levera, men ikke tørr å vise hvem de er. Blir litt som mobberene på barneskolen som aldri gikk på deg en mot en, men måtte ha med seg flere andre...

    Uansett, overt til innlegget.

    Jeg er faktisk en av de som mener at vi skal lære nynorsk. UT UNGDOMSKOLEN. Dette fordi man lærer mye om den norske kulturarven gjennom nynorsk faget. Helst skulle jeg lært islandsk da dette er mest likt gammal-norsk, men den kampen vinner jeg nok aldri ;p

    På videregående syns jeg det kan være valgfritt da jeg heller skulle hatt inn f.eks mer matte og gym i den norske skolen, og da er dessverre sidemålsdelen av norskfaget en ting jeg vil velge vekk.

    Eller så må det også nevnes at nynorsk læringa kan være viktig! Jeg har en bekjent fra "Oslos beste vestkant" og han forstår ikke noe annet enn kleint bokmål (wanna be dansk) hvilket resulterer i at han snakker Engelsk når han møter nordmenn som har dialekt og spesielt de med nynorsk-tendenser. Og jeg må legge dialekten min på hylla når jeg prater med han. Dette til tross for at jeg er oppvokst bare en time fra Oslo. Det er skammelig. Rett og slett skammelig!

    SvarSlett
  69. "Dette fordi man lærer mye om den norske kulturarven gjennom nynorsk faget."


    PÅ HVILKEN MÅTE lærer du "mye om den norske kulturarven gjennom nynorsk faget"...?

    Vær konkret nå: HVA er det du lærer om "den norske kulturarven" ved å bruke uketimer i grunnskolen på nynorsk gramatikk?

    Nå venter jeg spent på det knusende argumentet som skal legge i ruiner motstanden mot obligatorisk undervisning i nynorsk. Kom igjen, få høre...!

    SvarSlett
  70. Legg ned bokmålsundervisninga! http://pippilottafryd.blogg.no/1304792884_legg_ned_bokmlundervi.html

    SvarSlett
  71. Som tidligere norsklærer er dette et tema som vekker mange følelser til liv, og det er en sak som engasjerer. Men dette var stusselige saker! Hadde regnet med _et_ logisk argument som taler for nynorsken, men det finnes tydeligvis ikke. Jeg har ihvertfall ikke hørt et _eneste_ enda! I stede en røre av sammenligninger som kun går hjem hos meningsfeller? Jeg er skuffet.

    Hva med i stede for å svare på argumentene som taler for at vi skal sløyfe den obligatoriske sidemåls undervisningen. Disse er de som teller mest for meg.

    1. Det tar bort verdifull skoletid fra elever som trenger tiden på noe helt annet. Jeg snakker her om innvandrerer, elever med lese- og skrivevansker eller lærevansker. Best blir det når alle disse kommer sammen. Hvorfor skal disse undervises i nynorsk? "Jammen de søker jo fritak". Fritak fra sidemål vil si at de gjør arbeidene på hovedmålet, men fortsatt må følge undervisningsplanen og undervisningen i nynorsk. Dette irriterte meg grenseløst i min lærergjerning. Marius som lider av tung dysleksi og sliter med å lese bokmål i en alder av 13 skal ikke bli tredd røynda, bøying av å symje og annlete nedover hodet i tillegg. Det spiser bort all mulig læringsglede og mestringsfølelse. Dette har jeg sett så mange eksempler på at det er direkte tragisk. Kanskje du skjønner hvorfor harseleringen med "kanskje de skal lære mer ved å lære mindre" i innlegget ditt for meg fremstår som banal, lite gjennomtenkt og kun provoserende. Ja, det er nettopp det de skal! De skal lære basisferdigheter på en skikkelig måte!

    2. Det er en svært begrenset nytte for faget i ettertid. Hvis man ikke utdanner seg til lærer med norsk som fagkrets, så er det _svært_ få som bruker sidemålet sitt i det voksne liv. Jeg ser en kommentar om at bokmål var nyttig å lære som sidemål, og det skal fortsatt være en valgmulighet. Men for at det skal være obligatorisk så burde faget ha en mer praktisk nytte. Dette er tid man kunne brukt til å lære f.eks et fremmedspråk som har hauger med praktisk nytte i et voksent liv.

    3. Likheten mellom språkene. Med årenes løp har nynorsk og bokmål nærmet seg ekstremt. Jeg ser enorme forskjeller i nynorsk fra da jeg gikk på ungdomsskolen og til i dag. På en 15 årsperiode har ting i nynorsken som var "uhørt" for min nynorsklærer blitt godtatt og en del av språket. Hadde en gang vært de forskjellene det en gang var. Jeg tror dette gjøres for å gjøre nynorsken mer spiselig for massene, men å gjøre om nynorsk til "bokmål light" er ikke veien å gå.

    Men men, etter mange års diskusjon med bl.a leder fra Noregs Mållag, så har jeg forstått at dette er en sak hvor nynorsk folket helt er blindet av kjærligheten til språket sitt og sammenligninger gjerne språklæring med geometri i stede for å prøve å argumentere på en skikkelig måte. Det triste er at jeg blir like oppgitt hver gang.

    SvarSlett
  72. Til deg lengre oppe som tror de bare har ett språk i Kina: du tar feil. De har nesten 300 forskjellige språk i Kina.

    Heia nynorsk! Fikk ingen nynorsk utdannelse på videregående da jeg var i utlandet, noe jeg syns er veldig synd for min egen del. Nynorsk er vakkert.

    SvarSlett
  73. Et demokrati fungerer på følgende måte: Flertallets ønsker blir gjeldende politikk. Det kan man like eller mislike.
    Derfor bør selvsagt denne striden en gang for alle avgjøres via en folkeavstemming:
    FOR eller MOT obligatorisk nynorsk.

    SvarSlett
  74. "Nynorsk er vakkert."


    Det er klassisk musikk også. Og stavkirker. Og tropiske fugler.

    Ingen trenger å forklare deg hvorfor ingen av disse undervises obligatisk i grunnskolen og figurerer på vitnemålet fra videregående.

    "Vakkert" er ikke et argument for skolefag.

    SvarSlett
  75. Anonym sa...
    "...
    Pr 1. oktober 2010 hadde 13,0% av grunnskoleelevene med norsk som morsmål nynorsk som hovedmål. 13,0%! Heldigvis, og det er jeg virkelig takknemlig for også; så er sannsynligheten for at Nynorsk forsvinner innen de nærmeste årene veldig stor, og det skal bli deilig - selv om dere Nynorsk supportere garantert bare finner noe annet å syte over. Grow up, og lær dere Bokmål!"


    Lær dokke bokmål? Eg kunne snakke bokmål då eg var 4! Det var nok på grunn av tv, radio osv der dei prata bokmål. Så om det hadde vore meir nynorsk på tv og i radio så kanskje hadde det vore lettare å lære nynorsk og? I tillegg vil det å ta vekk nynorsk vere synonymt med å miste noko av nasjonalfølelsen. Eg syns at ein skal behalde nynorsk i skulen. Men sidan de (dere, ikkje dei) synes så synd på dei som slit i skulen, så kanskje vi skal gjere det valfritt for dei med under 2,5 i snitt?

    Blir mektig irritert av dei som ikkje ein gong vil prøve å lære nynorsk, ingen klarar å lære engelsk, spansk/tysk/fransk osv uten å prøve heller, og går ein inn med ei positiv haldning så er det kanskje ikkje så vanskeleg som de trudde.

    SvarSlett
  76. Anonym
    Du snakker om at det hadde vært enklere å lære seg nynorsk hvis det hadde vært mer i Radio og TV. Helt siden 1970 har NRK og andre statlige medier vært pålagt å ha minst 25% nynorsk i både tekst og tale. Dette er samtidig som bare 12% (2007) av befolkningen har nynorsk som hovedmål (noe som tilsvarer antallet innvandrere i Norge). Er det fortsatt rett at vi skal ha mer nynorsk inn i mediene?

    SvarSlett
  77. jeg liker nynorsk,
    er ikke så fornøyd med måten jeg lærte det på
    (tenker på hele skolesystemet, ikke lærere eller noe annet),
    som er grunnen til at jeg ikke kan skrive nynorsk i dag.


    (Skal skrive om det en dag snart,
    men først har jeg en undersøkelse som trenger noen konklusjoner og en stiftemaskin)

    SvarSlett
  78. Det eg har fått ut av å lese innlegga over er: Takk til Geir Pollestad for måten du har takla sjikanane mot deg på !
    Motstandarar av nynorsk, dvs. riksmålsfolk, har eit grovt og utskjellande språk med ord som "dritt" og "tull". Kva kan grunnen vere til dette skiljet i måten å argumentere på ? Det skulle vel aldri gå på mangel på saklege argument ? Eller er det ein bestemt sjukleg mennesketype som endeleg har fått nokon å hate, nemleg nynorsk språk ? Eg berre spør !

    SvarSlett
  79. En av våre store riksmålsideologer, Knut Hamsun, nevnte seminaristspråket landsmål med dets rette navn: negerprat! Det er imot selve sivilisasjonens tyngdelov at et slikt utkant- og underklassesprog skulle vinne frem. De europeiske sprog som ikke hadde vunnet almen utbredelse i de innenlandske over- og middelklasser ved forrige århundreskifte, har stort sett tapt. Det er bare å innse at den hysteriske norske språkdemokratisme led skibbrudd allerede ved sjøsettingen. Vraket flyter visst forsatt!

    SvarSlett
  80. Syntes nynorsk er en landeplage! Det er ikke til noe nytte i det heletatt! Det tar undervisningstid fra andre mye viktigere fag, og ut av VG3 stryker nesten 15% og nesten 35% får 2'er i faget, dvs. at nynorsk fører til at nesten 50% som går ut av VG3 får en 2'er eller dårligere på vitnemålet! Ja, jeg skjønner hele kultur og historiedelen, men norge er et land i endring, kan vi ikke droppe nynorsk, og heller fokusere på viktigere ting som f.eks. engelsk? Dette ville helt klart alle fått utbytte av!

    SvarSlett