mandag 2. april 2012

Har "anmeldt" Vegard Skjervheim til NAV

Mange har sikkert lest "trygdesvindleren" Vegard Skjervheims innlegg i Dagbladet. Her forteller Skjervheim om hvordan han går på arbeidsavklaringspenger mens han venter på motivasjon og/eller den rette jobben. Dersom denne historien er sann, så gjør den meg alvorlig provosert. Det skal være lov å være lat i Norge, men det er ikke statens oppgave å finansiere latskapen.

Jeg har derfor "anmeldt" saken til NAV kontroll øst:

NAV Kontroll Øst
Kopi: Arbeidsdepartementet ved politisk rådgiver Jardar Flaa

Jeg vil tipse om en sannsynlig trygdesvindel. Viser til innlegg fra Vegard Skjervheim på Dagbladets nettsider fra 31. mars.

http://www.dagbladet.no/2012/03/31/kultur/debatt/nav/trygdesnylter/20924592/

Jeg vet ikke om dette er en for tidlig aprilspøk, forsøk på å skape debatt eller en reell og sann historie. Dersom det er tale om det siste så ser det ut til at Vegard Skjervheim har mottatt arbeidsavklaringspenger uten å oppfylle vilkårene for dette. I tiden han skriver at han har mottatt AAP har han også skrevet artikler for Natt&dag.

Dersom saken er reell mener jeg det er av stor betydning at den blir etterforsket og påtalt.

Geir Pollestad
stortingsrepresentant Senterpartiet

28 kommentarer:

  1. Hvis du leser artikkelen om Bangkok som han har skrevet i Natt og Dag, er det, hvertfall for meg, helt tydelig at dette dreier seg om en deprimert person med manglende livslyst. Det er jo også en sykdom?

    SvarSlett
  2. Du ga meg nettopp en depresjon med det forsvares innlegget ditt av Vegard.

    Stikker fra jobben nå. Fikk plutslig ikke lyst. Tar veien innom Nav og leverer søknad.

    SvarSlett
  3. hvis du tror det er lett å fake seg til arbeidsavklaringspenger pga depresjon, så er det bare å prøve. du må ha en del papirer i orden, og gå igjennom kontinuerlig behandling, ofte med medisiner...

    lykke til med å overbevise leger, psykologer og psykiatere om at du er alvorlig deprimert da... for ikke snakke om personlighetstester, utfylling av uttalige skjema. jeg fikk arbeidsavklaringspenger først etter jeg hadde avbrutt utdanningen min og frivillig lagt meg inn på DPS. du har kanskje lyst til å gjøre det du og, da? ha portforbud og bli behandlet på lik linje som psykotiske shizofrene osv. du har ikke lov til å ha med deg f.eks. paracet og alt av medisiner blir tatt fra deg. du blir mao behadlet som om du ikke kan ta vare på deg selv og du har ikke frihet til å legge deg når du vil, stå opp nær du vil, spise når du vil. eller bare ta seg en luftetur uten å si i fra til passere.

    håper det er dette du vil da, for husk at i tilegg så er du nødt til å forholde deg til rasshøl som deg selv som tror det er en dans på roser å være så langt nede at man ikke klarer å fungere i hverdagen. Hvis du ikke er klar over det så er det du som gir folk depresjoner her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal ikke være lett å få AAP eller andre trygdeytelser.

      Slett
    2. poenget mitt var at det er det ikke.
      Ikke at det bør være lett..

      jeg mente mitt innlegg som svar til posten over..

      men hva er foressten problemet med at en som går på AAP har skrevet noen artikler for Natt og Dag? AAP er en ordning som er ment for å hjelpe folk som sliter med helse, eller psyken ut i arbeidslivet igjen. det er slik det blir lagt opp.. det at kronikkforfatteren(som da ant sliter med psyken) har skrevet noen artikler for Natt og dag viser jo at det er en ressurssterk fyr som vil ut i arbeid. man kan jobbe inntil 60% samtidig som man mottar AAP, men lønna blir trukket fra pengene man mottar.

      Slett
    3. Syns Geir Pollestad er en feiging. Som så mange av sine kolegaer i den priviligerte politikerklassen, sparker han nedover og slikker oppover! Ingen respekt fra meg.

      Slett
  4. Som folkevalgt burde du bruke tiden din på å jobbe konstruktivt med å bedre systemet fremfor å tøffe deg med enkeltsaker. Det enkleste politikere kan gjøre er å "skyte" på det som kan se ut som missbruk.- Så har dere liksom utrettet noe innen sosialpolitikken? Jeg leser kronikken som et innlegg fra et menneske som sliter, også med å opprettholde en verdighet. Selvfølgelig kommer ikke hele saken frem i det innlegget. Blir bekymret over at en som agerer så ureflektert skal gjøre beslutninger på vegne av oss andre.

    Lykke til videre dog.

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvsagt jobber vi mest med system og strukturer, men det er selvfølgelig viktig og ta tak i enkeltsaker.

      Jeg er enig i at dette må være en som sliter, og det gjelder enten innlegget leses slik eller slik.

      Slett
  5. Vegard Skjervheim er bare en av flere og flere som ser konsekvensene av raseringspolitikken i Norge. En ting er at et sykt arbeidsmarked gjør folk sykere, en annen ting er at multikultalismen ikke lenger gjør at folk føler seg som hele og verdige mennesker. Mange finner ingen fred med sitt indre. En rotløshet som vil vokse i samfunnet. I dag skatter vi til hele verden og hele Europa kan få seg trygd og pensjon i Norge uten å ha jobbet en eneste dag i Norge.

    Det hjelper ingenting når sammholdet er borte og ingen gidder å rope hurra på 17 mai lengre fordi folkesjel er utvannet. Det særnorske er bort, drepe oss langsom fra innsiden.

    Nei, Vegard Skjervheim er ikke problemet her. Problemet er et Storting som er korrupt og ute av kontroll takket være Stoltenberg. Problemet er at nasjonale partier er mobbet under sperregrensen på Stortinget med hjelp av venstresidens eldste beskyldninger om hat og rasisme for å holde dem nede.

    SvarSlett
  6. Jeg har lest den kronikken av Skjervheim, og jeg er aldeles ikke så sikker på at han snylter, selv om mange skriker og bærer seg nå og antagelig har gått rett i vannet. Han skriver da også "trygdesnylter" i gåseøyne, hele kronikken virker ironisk og er kanskje et spark til alle som mener folk på NAVpenger er giddaløse personer som faker sykdom mens de venter på en sjefsstilling til en million i året. Det er jo den debatten som pågår for tiden. Det er meget godt mulig at mannen faktisk har diagnoser, tenk. Det kan også en del av dem som "naver" ha,- de vil bare ikke innrømme at de feiler noe psykisk, dermed later de som de er noen luringer. Kjenner til en person som påstår han er uføretrygdet pga KOLS. Det er helt feil,- han er alvorlig psykisk syk. Men den innrømmelsen sitter for hardt inne overfor omverdenen, så han "har KOLS", han.

    SvarSlett
  7. Det kan godt være du har rett, men det kan og være at du tar feil. Derfor mente jeg det var rett at NAV vurderte saken og derfor tipset jeg NAV kontroll.

    SvarSlett
  8. En som sitter i landets viktigste sal burde vite at ikke noe system er vanntett for misbruk, og at de samfunnsnyttige målene for ordningene langt oppveier for misbruksforsøk. Det som imidlertid kan være skadelig, og skadelig tilgangs, er å drive en slags "forfølgelse" av de som mottar trygdeordninger generelt. Din kollega fra Høyre, Røe Isaksen, har spesialisert seg på dette feltet. Jeg håper ikke du følger etter i hans spor. Jeg er ung ufør, har to barn og er i perioder veldig syk. Det er en utfordrende situasjon i seg selv, og i tillegg skal man med rene ord fra stortingspolitikere forstå at man er en usigelig og nesten ubærelig byrde for samfunnet. Det har vært perioder jeg har vurdert å avslutte det hele slik at dere er kvitt "et problem". I det siste har en annen løsning dukket opp: å flytte fra landet. Da tar jeg i tilfelle familien med, bla to oppegående ungdommer som slett ikke har arvet min uførhet. Jeg advarer dem nesten mot å bli boende i dette landet, hvor man har bygget opp så usigelig gode velferdsordninger at man har begynt å mislike mennesker.

    SvarSlett
  9. Såvidt meg bekjent får også geir pollestad sin lønn fra den store potten, om det ikke heter nav betyr vel inge ting. Deter mange som har "jobb" i dag, enten politiker, embetsmann eller annen offentlig stilling, hvor arbeidet er verdiløst og uproduktivt. Jeg ser ikke forskjell på pollestads utbetaling i forhold til klienten han anga. Begge mottar fra det offentlige.

    SvarSlett
  10. Satt å vurderte ett lengere innlegg her, men fant ut at det å komme med noe fornuftig til en politiker, blir som å prøve å kaste stein på månen...

    SvarSlett
  11. Jeg vil forresten gjerne spørre om en ting.
    Når jeg som har gått i 2 1/2 år på arbeidsavklaringspenger har prøvd å få til en dialog med NAV, der jeg har vært initiativtakeren til kurs/arbeidsutprøvning, å ikke møtt annet enn motarbeidelse og drenering fra NAV,s side, vil du da anmelde dem på mine vegne? Eller er det bare enveiskjørt? Dere er faen så kjapt ute med kritikk å anmeldelse av klienter, men når det kommer til feil fra NAV,s side, DA vet ingen av dere hvem sin feil det er, å om dere først utrolig nok skulle finne en syndebukk der, så får det jo absolutt INGEN økonomiske konsekvenser for ham eller henne, som det gjør for en NAV klient.
    Det er tydeligvis lett for dere med feit lønn og fulle pensjonsrettigheter å herse med folk dere ikke har møtt eller kjenner bakgrunnen til, så lenge dere kan gå med ett glis rundt kjeften på vei til banken.
    Jeg har levd på fattigdomsgrensa i MANGE år, å eier så å si ikke ett sosialt liv. Jeg kommer aldri til å klare å gå ut i en fulltidsjobb, men fordi jeg ikke har noen diagnose så kommer jeg ikke til å få hjelp av NAV. Grunnen til at jeg ikke har noen diagnose er at jeg ønsker å ut i jobb, men det må være en jobb jeg vet jeg kan klare å følge opp, å av den grunn har jeg ikke villet gå igjennom masse psykolog timer utover det jeg allerede har vært (noe jeg synes var ytterst ubehagelig)
    Jeg sitter inne med mye vondt som jeg ikke føler for å utlevere overfor fremmede mennesker, derfor kom det heller aldri frem på timene jeg har hatt.
    Alternativet for meg nå om jeg ikke får hjelp ifra NAV, er at jeg havner tilbake på sosialen.
    Ønsket mitt har vært å komme meg ut i en turnus jobb (for eks. 14 dager på 14 dager av)
    som for eks. på skip/plattform, dette fordi at jeg føler dette passer min psykiske helse, å ikke fordi at det er drømmejobben min, det gjør meg ingenting å jobbe til blodsvetten renner i den perioden.
    Jeg vil bare ut i en jobb jeg føler jeg kan klare å følge opp, å det må jo være bedre enn å ikke ville ut i jobb i det hele tatt?

    SvarSlett
  12. Idiot..jævla kommunist. angiveri og slik adferd du bedriver som politiker er hårreisende når du reagerer så hårfint på slike utsagn som både kan være usanne og urealistiske uten rot i virkeligheten. Du må være den verst tenkelige politikeren vi har idag. Ikke rart det er syke folk i regjeringen som heller burde gå på trygd for sin hodeløse og tankeløse adferd som minner om psykisk ustabilitet.

    SvarSlett
  13. Helt enig med Pollestad.

    Det er denne holdningen som vil tvinge frem en kollaps i det systemet vi har idag. Jobb er jobb, selv om du ikke alltid får det du er utdannet til, eller føler du fortjener. Stikkordet er å ta ansvar for sin egen situasjon så langt det er mulig. Ved å gjøre en innsats når man kanskje målet etter stund. Det gjør man derimot ikke ved å sitte og motta penger fra NAV hvis man ellers er frisk (frisk nok til å ta andre jobber selv om det ikke er drømmejobben).

    Jeg tror dette har gått for langt og det vil komme en ytterligere skjerpings på relgene. Noe som vil medføre at de som faktisk trenger stønad, vil få det enda vanskeligere.

    SvarSlett
  14. Noe forundret over at du som Stortingspolitiker valgte å ta affære i denne saken. Det vitner om en i beste fall mangelfull forståelse av de problemene NAV og det norske trygdesystemet står overfor.

    Det er helt riktig at motivasjon i seg selv ikke skal gi mulighet til noen form for trygd. Det er imidlertid slik at mangel på motivasjon over lengre tid og under gitte forutsetninger vil føre til psykiske sykdommer. Disse gir deg rett til trygd. Hadde du reflektert litt over Skjervheims situasjon, hadde du også forstått at dette har vært hans skjebne.

    Det triste i dette er at Skjervheim har helt rett. Dette er et stort problem for samfunnet vårt. Trygdeutbetalinger med bakgrunn i psykisk sykdom utgjør en stor andel av de totale trygdeytelsene, og de er økende - spesielt blant unge. Som politiker burde du berømme Skjervheim for at han tør å tilkjennegi noen av de symptomene svært mange sliter med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke min jobb å være psykolog. Jeg forholder meg til det han skrev i dagbladet.

      Slett
  15. Skjervheim har rett, og han skriver jo ikke om latskap, men om ulyst til livet grunnet psykisk sykdom. Men Skjervheim burde formulert seg anneledes for å ikke skape misforståelser.

    At en stortingspolitiker vil forsøke skaffe seg stemmer ved å attakere Skjervheim, er jo noe vi er vant med. Stortingspolitikere kan leve på fet pensjon resten av livet etter 12 arbeidsår på Stortinget. Hvor mange av oss vanlige mennesker kan få det slik? De som blir valgt inn på tinget i en alder av 20, kan være pensjonister når de er 32.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det du skriver om pensjonsordningene på Stortinget er løgn. Jeg har ikke en slik pensjonsordning.

      Slett
  16. Det Pollestad sier med dette er at det er lett å få trygd, de aller fleste vet vel at det ikke stemmer, folk går jo i tiår med sykdommer som NAV-legen overprøver. Ta heller tak i sånt, enn å anmelde en som helt sikkert har fått trygd på korrekt måte.

    SvarSlett
  17. Arbeidsmarkedet må ta litt av ansvaret for at arbeidssøkere blir deprimerte og apatiske. Depresjon er en godkjent medisinsk diagnose. Arbeidsgivere har en tendens å behandle søkere som ikkemennesker. De nekter folk med for mye kompetanse jobb, de svarer ikke på søknader, og da håpfulle søkere etter mange hundre slike behandlinger fra arbeidsgivere i en søknadsprocess blir behandlet slik da går man rett i durken. Og å hanke seg opp av det når selvtilliten er gått rett vest er ikke enkelt. Men du er vel for bortskjemt for å kunne se at noen kan ha det slik.

    SvarSlett
  18. En ung gutt som har erfart...og forstått...Den kløfta han beskriver er uendelig bred og dyp...Jeg undrer meg på din intelligens og evne til å være med og styre dette skakkjørte landet...Kan du ikke forstå og lese det han skriver og det han ønsker å forklare? Går det an å bli så dum? Jeg tror jeg vet hvorfor...for du er sannsynligvis ikke en av "oss" Som ikke fikk tildelt de nødvendige resursene tidlig og senere i livet...Selv klarte jeg alikevel å klatre til midt i 20-årene og tryna så det sang...Og ble 70% trygdemisbruker pga. av en fatal bilulykke...Da hadde jeg egen forretning og var på full fart inn i jappetide...Ble rådet til 100% ufør av spesialistene, men truet meg til 70% så jeg hadde en mulighet til å jobbe noe sålenge jeg kunne.Bidro sammen med en frisk og dyktig mann til velgående bedrifter som dro inn mange millioner hvert år, hvor statskassa fikk sitt i rikt monn. Ble alene og tryna så det sang igjen....Ble enda mer trygdemisbruker og enda mer og enda mer...Og så datt jeg ned i den kløfta som Vegard Skjervheim så bra beskriver. Og klarer ikke å komme opp igjen....Jeg er nå snart en gammel dame, så jeg har hatt min tid...Men det har ikke disse uheldige unge som opplever dette. Og det skal krefter til for å klare å komme seg opp....det skal jeg skrive under på. Nå er jeg pga. av sykdom truet til 100% trygdemisbruk og nå antagelig varig...Anbefalt av NAV...Begrunnelse er liten restverdi...Skal du granske meg også? Jeg er en oppegående person i hodet som vet hva jeg feiler og vet hva jeg behøver i denne livskrisen som pågår...Jeg har bedt NAV om denne hjelpen...men får til svar at det finnes ikke resurser...kun sedeativer. Dere som liksom skal være med å styre potten i Norge, burde begynne i helt andre ende enn det som blir gjort. Fattigdom, rusrelaterte problemer og de andre problemene som ligger mer eller mindre skjult under den velstand og det perfekte bildet utad...Jeg har stor medfølelse med alle de som sliter, og ved siden av det sliter med sitt trygdemisbruk...For jeg skal like å se den som klarer lett å leve av 12.500,- kroner brutto pr.måned ...som vi minstepensjonister får. Og hvorfor er jeg minstepensjonist som har hatt mange år med velstående og inntektsgivende arbeid?Jo fordi jeg var så lur å bli 70% trygdemisbruker nesten hele mitt voksne liv...Og stadige nye regler for beregning av pensjon og AAP ...slik at det skal koste statskassa minst mulig...Og trygdemisbrukerene straffes hardt...Nå fant NAV ut at jeg skal pensjonsberegnes IGJEN fra 84-85-86 på mine 30% AAP etter lengre tids sykdom.Ikke ett poeng ekstra har jeg fått for alle de årene jeg bidro med i alle fall 30% til fellesskapet.Det tok NAV 8 vedtak i løpet av to vintermåneder ifjor, å klare å komme til at jeg skulle lønnes idag fra den gangen jeg var 26 år...Nå er jeg 57 år...og min pensjon/AAP er ikke engang indeksregulert...Den beregnes fra flat inntekt den gangen...for snart 30 år siden. Håper jeg nå har bidratt til å åpne øya dine litt...og se engang til på det Vegard prøver å si...Du er en ung politiker som har allverdens mulighet til virkelig å snu elendigheta for trygdemisbrukerene....

    SvarSlett
  19. Takk for at du gjör noe vettugt i denne saken! For en som flyttet hit for å jobbe og gjöre noe fornuftigt for meg selv og andre er Vegards latskap usannsynlig provoserende! Depressjon og depressjon... Vi som går på jobb er ikke alltid motivert vi heller! Det finnes tider som er töffe, men det er da man MÅ gå likevel! Å lese at et staten gir stipend til en latsabb som ikke gidder og sier at han ikke kan bli motivert grunnet psykologiska grunner er slettes helt feil! Disse tilfeldene burde undersökes av spesielle trygdeleger med strikt diagnosekriterium.
    Jeg jobber som leder og ser at mange unge utenfor og i arbeidslivet har funnet at psykiske diagnoser er flotte å trå til når man vil ha en sykemelding, fordi de er "snakke og grin"-diagnoser. Ingen kliniske tester kan taes for å si hvis diagnosen er reell, du kan ikke se sykdom i et blodprov f.eks.
    Senkingen av sykepengene for alle og hardere kontroll og oppfölging av sykemelte så fall som Vegard ikke får et rödt öre hadde vart önskelig!

    SvarSlett
  20. Du er sikkert en bra leder, men du fremstår som en leder full av fordommer.

    Jeg er helt enig i at trygdesnylting er ekstremt provoserende, men det må da gå an å opptre litt mer løsningsorientert enn alle haterne her inne. Det gjelder deg også Pollestad.

    SvarSlett
  21. Litt på sidelinjen: DE SOM UTNYTTER DE SOM TRENGER HJELP:

    http://www.starbear.no/mirapisani/2012/11/03/arbeidsgivere-svindler-nav/

    Og her er det kommentarene som er interessante.

    SvarSlett