fredag 2. juli 2010

Klistret til fotball VM

Oppdatert 5.juli: Mangler 515, 525 og 564
Jeg har fått Panini-syndromet. Det er en slags lyte som kommer gradvis og som ikke gir seg før de 650 klistremerkene er på plass i katalogen. Det var egentlig jeg og datteren min som begynte å samle, men jeg får en stadig sterkere følelse av at det er jeg som samler.

Nå er jeg 23 klistremerker unna full bok. Og satser jeg på å få byttet disse til meg og har hundrevis å bytte bort. Jeg gir gladelig bort titalls merker for å få ett tilbake. Regjeringen har foreløpig ikke åpnet for klistremerkeassistert behandling.

Men det er jo veldig spennende. Du åpner pakken. Tar ut de fem kortene. Legger bort spillerne fra England, Italia, USA og Australia. Jeg vet at jeg har alle fra disse landene så de trenger jeg ikke sjekke. Men det siste kortet: Han er fra Nord-Korea. Han er klistremerke nummer 510. Jeg kan ikke huske å ha sett han før. Jeg blar til jeg finner Nord-Korea. Men, nei. Det var ikke "Ri Kwang-Chon" jeg mangler. Det var nummer 515 "Ri Chol-Myong". "Ri Kwang-Chon" legges i bunken for kort jeg har to av. Selvsagt i stigende rekkefølge. Så min gode venn Ri (Ikke "Ri Chol-Myong" (515), men "Ri Kwang-Chon" (510)) legges mellom nr. 509 "Cha Jong-Hyok" og nr. 514 "An Chol-Hyok".

Jeg noterer meg at det i det hele er svært lite jeg kan om Nord-Koreansk toppfotball - utover at jeg snart drømmer om nr. 115 Ri Chol-Myong.

Så er det å ta fatt på en ny bunke. Sipihiwe Tsabalala fra Sør-Afrika har jeg. Kikker på han for å huske han til neste gang. Registrerer at han er født i Soweto den 25. september 1984, Han er 1,70 høy og veier 72kg. Til daglig spiller han for Kaizer Chiefs. Nyttig å vite.

Så her er de klistremerkene jeg mangler:

17 stadion som tar 46 082 tilskuere.
19 Nelspruit stadion
54 Jose fra Mexico
62 som er 76kg, fra Mexico og spiller for West Ham United.
119 født i den Argentinske byen Rosario
148 Cho Yong-Hyong fra Sør Korea - må ikke forveksles med  Ri Chol-Myong
180 Georgis fra Hellas 85 kg.
222 Keeper på Algerie
230 Har fødselsdag snart 10. juli
245 Bojan fra Slovenia.
250 Lagkamerat på Slovenia med Bojan.
298 En nesten to meter lang kar fra Serbia
301 Spiller på Sevilla. Spansk cupmester 2010.
395 Andre fra Kamerun.
444 Manchester City stjernen Roque Santa Cruz.
515 Se omtale tidligere.
525 Emblem for Elfenbenskystens fotballforbund
558 Simäo fra Portugal. Spilte, men tapte, cupfinale mot nr 301.
564 Iker fra Spania. Tjener til salt på grøten i Real Madrid
587 Helvetias store sønn.
623 Gary fra Chile
624 Waldo også fra Chile, men veier 4kg mer en Gary (nr 623)

Vil du hjelpe meg med å bli kvitt Panini-syndromet så ta kontakt på e-post pollestad@gmail.com eller på facebook eller på twitter.Jeg har minst 200 byttekort, så bare si hvilke du trenger.

Blogglisten

1 kommentar: