torsdag 1. juli 2010

Smaken av den fjerde statsmakt

I dag har jeg hatt "sommerjobb" i morgenlokalen hos NRK Rogaland. Konklusjonen er grei: Radio er hektisk, spennende og variert. Takk til Lene, Lise og Mathias som ga mye hjelp og råd - riktignok ikke alltid med like godt varsel.

Jeg har aldri helt forstått det store engasjementet for temperaturer. Men jeg erkjenner at det finnes, og derfor måtte jeg ta ringerunden for å innhente temperaturer fra ulike deler av fylket. Så måtte vi skaffe oversikt over hvordan trafikken gikk. Og uheldigvis var det en lite spennende trafikkdag. Flyene var i rute. Fergene var i rute. Selv ikke nattoget kunne by på noen minutters forsinkelse. Så dagens første bidrag ble en gladsak: Alt i rute. Litt senere i sendingen dukket det heldigvis opp en forsinkelse på en SAS avgang til København.

Jeg fikk også prøvd meg som utegående reporter. Det var hektisk og spennende. Vi var i Vågen i Stavanger for å intervjue en guide, Wenche Hansen, som ventet på et skip med tyske turister. Men i iveren over hvordan neste spørsmål skulle stilles glemte jeg helt av intervjuobjektet. Men det var enda godt at det ikke var en politiker jeg intervjuet. Da ville vi hatt en journalist som ikke var interessert i svaret og et intervjuobjekt som ikke var interessert i spørsmålet. Ikke ulikt spørretimen i Stortinget. 

Alt i alt så gikk dette bra tror jeg. Og all respekt til alle de som faktisk står opp klokken fire hver morgen. Men nå er det bare godt. Det føles som klokken er fem og så er den bare elleve.

Da er det på tide å trekke ned feriegardinet - så får vi se hvor lenge det går.

(Bildet er tatt av Lene Klovning Jørpeland - og viser en stortingspolitiker som tror signalet blir bedre om man konsentrerer seg)

Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar