tirsdag 30. mars 2010

Dyrere biler eller billigere biler?

Jeg har i dag vært på besøk hos Møller Bil som selger folkevogner. Jeg hadde tre formål med besøket:

- Lære mer om hva som gjør at folk velger den ene eller andre bilen når de står i butikken.

- Få frem den innsatsen som regjeringen har gjort for å få ned CO2 utslippene fra nye biler.

- Signalisere at omleggingen av avgiftene på nye biler skal holde frem. Biler med lavt CO2 utslipp bør bli billigere og biler med høyt CO2 utslipp bør bli dyrere.

NRK Rogaland var med på besøket, og resultatet kan du se her. I innslaget legges det stor vekt på at noen biler vil bli dyrere og mindre vekt på at mange biler vil bli billigere. Men alt i alt så synes jeg budskapet kommer bra frem. Og jeg mener at jeg som politiker har en plikt til å skape debatt og å delta i debatten. Og forslaget er svært aktuelt fordi det er i tråd med en politikk som regjeringen har ført siden 2006 - og som har gitt veldig positive resultat. I snitt hadde en nybil solgt i slutten av 2009 et utslipp på 152g CO2 per km. I 2006 var tallet 177g CO2 per km. Og målet er 120g CO2 per km i 2012.

FrP protesterte høylytt på forslaget. Først var jeg i radiodebatt med Pål Morten Borli som er nestleder i Rogaland FrP. Han mente avgiftene var for høye. Både engangsavgiftene, årsavgiften og drivstoffavgiftene. Klassisk FrP politikk. Men forslagene hans er i liten grad å finne i det alternative statsbudsjett partiet la frem i høst. Og jeg har heller ikke opplevd at Frp har protestert heftig på omleggingen av avgiftene vi har hatt siden 2006.

I kveldssendingen var Ketil Solvik-Olsen (stortingsrepresentant FrP) med for å kommentere. Han forsøkte å latterliggjøre forslaget ved å vise til at vi ikke alle kan kjøre Fiat 500. Han nevnte ikke at også biler som VW Passat og Nissan Qashqai også er avgiftsvinnere. Så brukte han hersketeknikk med å henvise til at enkelte politikere likte å være i media og at påsken var en fin tid for slike utspill. Jeg tror nok ikke NRK måtte mase veldig lenge for å få Ketil heller til å stille opp. Så der er vi nok ganske like.

Saken er utrolig viktig. Biltrafikken står for en stor andel av våre totale CO2 utslipp. Folk trenger bil og vil bruke bil, da må vi sørge for at det lønner seg å gjøre kloke miljøvalg. For de bilene som selges i år skal være på veiene i 10-15 år fremover.
Alt i alt oppsummerer jeg det som en god sak - og nå må jeg sørge for at forslaget blir fulgt opp. Det er jeg trygg på at vil skje. Rett og slett fordi det er god miljøpolitikk som har vist seg å virke.

Vil du lese mer om de endringene som har vært siden 2006 så kan du lese pressemelding fra Finansdepartementet fra fremleggelsen av statsbudsjettet.

2 kommentarer:

  1. Ja da - du er så flink som drar opp en debatt. Hadde du våget å ta en biodieseldebatt, så hadde du faktisk hevet noen øyenbryn.

    Debatten om økt engangsavgift er ikke ny. En Jeep Wrangler, som trolig er blant bilene du mener folk ikke trenger, koster kjøperen allerede over 400.000 avgiftskroner til staten. Det er mer enn halvparten av prislappen. Derfor blir jeg verken imponert eller overrasket over at temaet kommer opp. Debatten har rast i mange mange år, også før de rødgrønne overtok. Kall det latterliggjøring eller hersketeknikk - jeg har jobbet i Møller-systemet, avgiftsdiskusjonene i bransjen vet jeg det meste om.

    Forøvrig - det er svært tvetydig å påstå at regjeringen har gjort en innsats for å få ned CO2-utslippene fra nye biler? En gitt bilmodell har ikke endret sine utslipp som følge av regjeringens politikk. Regjeringens bidrag har vært å få folk til å kjøpe andre typer biler (diesel fremfor bensin). Men fabrikkenes teknologiutviklingsarbeid foregår uavhengig av den rødgrønne regjeringens politikk. Litt guts i regjeringen hadde gjerne gjort at VWs gassbiler kunne få avgifter i tråd med CO2-utslippene fra gassbruken fremfor å bli behandlet som en bensinbil. Skjer det skal du få ros. Inntil da er ditt utspill typisk rødgrønt.

    SvarSlett
  2. Faktum er iallefall at snittutslippene fra nybiler er redusert med 15gram CO2 per km fra 2006 til 2009. Endringene i statsbudsjettet for 2010 vil forsterke denne endringen.

    Endringene har den konsekvens at biler som slipper ut mye bli dyrere og mindre attraktive - og derfor vil selge dårligere.

    Biodieseldebatt, elektriske biler osv kan vi gjerne diskutere, men akkurat nå er fokus på å sørge for at de bilene som selges de neste årene har lavest mulig utslipp. De skal kjøre rundt på veiene våre i 15 år fremover.

    Det jeg reagerer på er at nestleder i Rogaland FrP står på radio og sier at FrP vil fjerne årsavgiften, skru ned drivstoffavgiftene og redusere engangsavgiftene. Hvor mye av dette var det i FrPs alternative budsjett for 2010? Svært lite. Og det til tross for at for at dere hadde mangfoldige luftmilliarder i budsjettet (blant annet innenfor arbeids- og sosialområdet)

    SvarSlett