mandag 5. august 2013

OPS Høyre

Høyre vil bygge prosjektet Møreaksen på E39 som OPS. Jeg lar den store diskusjonen om OPS-finansiering ligge, men vil gjerne utfordre Høyre og Solberg på kontraktsformen og prisen for den. 

OPS innebærer bruk av en entrepriseform der entreprenøren bærer det meste av risikoen. Dette tar de betalt for. Jeg mener det er en god ide å bruke totalentrepriser i større grad når man bygger "enkle" veiprosjekter. 

Å selge risiko er en enkel sak. Det er som forsikringer. Lav risiko gir lav pris og høy risiko gir høy pris. Derfor er det billigere for tante å forsikre en Passat enn det er for nevøen å forsikre en BMW med 300 hestekrefter. 

Mitt poeng er at jeg knapt trur noen entreprenører vil være villige til å påta seg risikoen for bygging og drift i 20-25 år av en undersjøisk tunnel. Risikoen er så stor at kun den som har mange prosjekter å jevne den utover (altså staten) vil kunne være villig til å påta seg den. Dersom da ikke utsikten til gevinst er enormt stor. Men da blir også regningen til staten enormt stor. 

Jeg har utfordret Høyre på temaet på Twitter. Det kommer ikke noe svar. Kan det være at godt sagt er bedre enn godt gjort for Høyres Twitterstab. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar