søndag 30. desember 2012

2012: En oppsummering.

2012 er straks forbi. Det kommer aldri tilbake. Tid for oppsummering. Ikke utfyllende og i stikkord.

Fikk en sønn på 17. mai. Elmer. Hurra hurra hurra. Permisjon ut vårsesjonen på stortinget. Kleppa gikk av. Jeg måtte forlate stortinget. Lang rolig sommer med baby, levegg, belegningsstein og varaoppdrag for sykemeldt Kleppa. Statssekretær i samferdselsdepartementet fra slutten av september.

Vikarbyrådirektivet viktig sak på stortinget. Partiet konkluderte mot mitt standpunkt, men god og ryddig partihåndtering. Nokså rolig vår på stortinget frem til jeg gikk ut i permisjon 14. mai. Etter det ble det mer fart i sakene med klimamelding, stat-kirke og brudd i jordbruksforhandlingene.

I 2012 tok jeg til orde for en dobling av norsk pelsdyrproduksjon. Designeren Fam Irvoll mente jeg "hadde sagflis mellom øra" Jeg betrakter det som et delmål for å bli oppfattet som hel ved.

Det ble også livlig da jeg meldte til NAV kontroll om trygdesnylteren som stod frem i Dagbladet og skrøt av sitt misbruk. Fikk en dose moralisme og politisk korrekthet da. La det være klart: Jeg mener fortsatt at en vekkerklokke og jobb skal gjelde for ressurssterke mennensker med lav motivasjon.

Den viktigste debatten jeg gjorde et forsøk på å starte er spørsmålet om vekstens pris i Rogaland. Men i et Høyrestyrt fylke er det vanskelig å nå frem med slikt. Men hver dag i 2012 har vist at debatten må komme.

Åpninger er en viktig del av posisjonspolitikeres liv. Åpning av vindmølleparken Åsen og veien Solasplitten kommer høyt opp på listen over "ting jeg åpnet i 2012" Men det største var uten tvil å
være tilstede på åpningen av Garborgsenteret i september.

Det var stort å være på slottsplassen da Trygve ble landbruksminister i juni.

2012 ga meg også 1. plassen på Rogaland Senterpartis stortingsvalgliste. Kjekk prosess med mye
positivitet. En stor oppgave for 2013.


Jeg har i romjulen lest Rogaland Senterparti sin valgbrosjyre for valget i 2009. Det gir motivasjon til å stå på videre. Vi har i stor grad gjort det vi lovet velgerne i Rogaland og vi har fortsatt ni måneder å levere på.

Før vi tar fatt på åtte nye år! Godt nytt år!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar