onsdag 20. juli 2011

Gjerrige IKEA

 Nytt hus betyr at det trengs en del nye ting som kommoder og skap. IKEA er en plass det er naturlig å ende opp da. Jevnt over lave priser og godt utvalg særlig på alt som handler om oppbevaring. 

Og nå tilbyr også god samvittighet på en enkel måte. "Sjekk inn" på IKEA på facebook og du har bidratt til 1 krone til verdens fattige barn. Da er det bare å stappe innpå med kjøttbullar og billige bokhyller med verdens beste samvittighet. Eller er det så enkelt? 

Jeg mener IKEA driver moralsk dumping av verste sort. De får mye markedsføring når kundene sjekker inn og beløpet de betaler er skammelig lavt. De knytter også sitt eget firmanavn til en organisasjon som har positiv klang i ørene til de fleste. IKEA bruker altså en symbolsk donasjon til verdens fattige for å skaffe seg selv tilnærmet gratis reklame. Moralsk dumping. 

For når du forteller dine par hundre venner på facebook at du er på IKEA så må det ha en verdi som langt overstiger en krone. Kanskje noen spør deg hva du kjøpte og du forteller at det er "oppbevaringsuker" på IKEA. Dette er en ny form for markedsføring og bør ikke betales med smuler til verdens fattige. 

Jeg mener at IKEA sitt bidrag til UNICEF ikke burde vært mindre enn det de ville funnet på å gi om de skulle belønne kunden for å "sjekke inn" på selskapet på facebook. Og de ville aldri funnet på å si: "sjekk inn på IKEA på facebook og du får en krone i avslag i kassen." Men når pengene skal gis til fattige barn i Afrika så er det helt greitt med smuler. Moralsk dumping. 

Jeg har ikke noe imot at bedrifter har denne typen ordninger, men prisen må gjenspeile den nytten selskapet har. Det må være balanse. Benetton har en tilsvarende ordning i UK og gir der 2 £. Elkjøp, McDonalds og G-sport har tilsvarende kommersielle avtaler som gir mye mer. Jeg mener IKEA bør skjerpe seg og straks øke beløpet til 20 kroner.



5 kommentarer:

  1. Pollestad!
    Jeg foreslår at du trekker alt dette, og kommer med en beklagelse.

    Om du Googler litt så vil du se at IKEA tok ansvar rett etter katastrofen i Japan og fikk tak i 15.000 midlertidige hjem som de fylte med boligutstyr til de katastroferammede.

    Om du ønsker å se hvem som er gjerrige så kan du se etter Norge på denne listen her :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Humanitarian_response_to_the_2011_T%C5%8Dhoku_earthquake_and_tsunami

    Ikke den norske stat, ikke et eneste norsk firma ingen er på listen. Og - det er IKEA som er gjerrig????

    Jeg ville vært vennlig å beklaget hele innspillet om jeg var deg.

    SvarSlett
  2. Bra å uttale seg når man mangler kunnskap om en sak. Sett deg litt mer inn i samarbeidet mellom IKEA og UNICEF før du uttaler seg. Bedriftene slo seg sammen i -94 og i 2007 startet de U&I - for å fremme samarbeidet deres. Blant annet har de kosedyrkampanjen, vannkampanje og IKEA selger produkter for UNICEF uten gevinst til møbelforetningen. Itillegg passer IKEA på at deres møbler kommer fra steder som blir laget av voksne, at de for ordentlig lønn og at naturen blir tatt vare på - i motsetning til andre bedrifter griper IKEA inn om det skulle noe være som eks barnearbeid ol i stede for å trekke seg ut å finne ny leverandør.

    SvarSlett
  3. Det er bra og ikke minst selvfølgelig at en så stor bedrift bidrar. Det jeg kritiserer er denne kampanjen der de stiller med 1krone - og får reklame som er verdt svært mye mer.

    Så manglende kunnskap om sak er det ikke snakk om.

    SvarSlett
  4. Geir :
    Når du (iflg. sitat fra Nettavise) sier :
    "Jeg mener IKEA driver moralsk dumping av verste sort."

    Det å være Unesco sin hovedsamarbeidspartner i næringslivet er det nok få som mener er værste sort. Deg om det.

    SvarSlett
  5. Sorry - Geir.
    Jeg blir så fort engasjert og IKEAs innsats under katastrofen i Japan syns jeg var imponerende.
    At noen da kritiserer dem gjør at jeg vil påpeke litt.

    Du gjør en bra jobb, og at du følger med og yttrer er topp. Håper du fortsetter å våke over og kritiserer de som fortjerner kritikk i fremtiden :)

    SvarSlett