fredag 30. april 2010

En uke.

På grunn av akseangst bestemte den norske delegasjonen seg for å ikke dra til Europarådet i Strasbourg. Så i stedet for vår i Europa ble det politikk i Norge. Hva det vil si skriver jeg om her. Dette er ikke en typisk uke, men det er få typiske uker.

Mandag:
Rogalandsbenken (stortingspolitikere fra Rogaland) i Haugesund. Her møtte vi Haugalandrådet. Ikke helt det samme som Europarådet. Men definitivt engasjerte. Noe av det jeg bet meg merke i var politimesteren i Haugaland og Sunnhordaland som mente politiet hadde for små enheter og at det var for mange politidistrikt, men akkurat hans distrikt hadde perfekt størrelse. Jeg er skeptisk til større enheter i politiet, og redd for å miste tilstedeværelsen. Av andre saker jeg vil følge opp så er det å jobbe mer med planene om å bygge et testsenter for offshore vind på Karmøy. (MET-senteret). Og aller triveligst var kjøreturen frem og tilbake med Tore Nordtun (Ap). Goe mann.



Tirsdag:
Var hjemme. Grytidlig om morgen, mens vi ventet på at Ulrikke skulle våkne, skrev jeg og Georg en bloggpost. Stor suksess. Utover dagen leste jeg e-post og telefonerte. Jobbet litt med en sak om skrivetolker. Snakket også med Stavanger Aftenblad om saken. Det faste telefonmøte med sentrale Senterpartister i Rogaland på kvelden.

Onsdag:
Levere i barnehagen og nå stortingsmøte klokken 10 er risikosport. Denne gangen gikk det ikke. Onsdag er spørretime på Stortinget. Alltid litt ekstra spenning knyttet til den. Forøvrig er onsdagen den store møtedagen. De rødgrønne i arbeids- og sosialkomiteen møter politisk ledelse i Arbeidsdepartementet. Og så er det gruppemøte. Lite action på gruppemøtet denne gangen. Etter gruppemøtet hadde jeg omvisning på Stortinget for syklubben til mora til Anja Hjelseth (politisk rådgiver for Liv Signe). Jeg må lære meg litt mer om stortingsbygningen. "Her er et bilde som grupper på omvisning pleier å se på. Jeg vet ikke hvorfor, men det er et fint bilde" På kvelden var senterpartigruppen på middag hos NHO. Flinke lobbyister - og i Senterpartiet er vi minst like glade i å skape verdier som å fordele og bruke verdier. Ble alt for sent.

Torsdag:
Startet alt for tidlig. Strategimøte med generalsekretæren klokken 8. På ettermiddagen var jeg i Stavanger og presenterte regjeringens tiltakspakke for verftsindustrien. Hyggelig, selv om det kanskje er den mest rotete pressekonferansen jeg har vært med på. Aftenbladet var der. NRK var der med radio og TV og Rogaland Avis tok kontakt senere. Men hyggelig var det og resultatet ble bra. Fikk sett Lene, Ulrikke og Georg i 35 minutt hjemme hos svigermor, før jeg måtte dra inn til NRK Rogaland for å være med i studio. Men Georg sov og Ulrikke spilte svarteper med morfar så de brydde seg ikke noe med at jeg var der. Programleder Toril Våland sa at dette var en vanskelig sak å forklare så jeg måtte gjøre det enkelt. "Tenk at du prater til mor di" sa Toril. Jeg forsøkte og mine kilder kan melde at hun forstod budskapet. Suksess:) Så var det fly til Oslo igjen.

Fredag:
Debatt i stortingssalen. Vurderte å skrive noen reiseregninger - men orket ikke å begynne. Nationen hadde sak om min forrige bloggpost. Artig vinkling fra Nationen og har fått mye positive tilbakemeldinger. Det er en alvorlig hverdag, så litt moro må man ha det. Dagen avsluttet på beste måte med at jeg til tross for fullt fly kom med to flyet hjem, og kunne hente Ulrikke i barnehagen.

En variert uke - men nå politikkfri helg! (sannsynligvis).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar