tirsdag 25. juni 2013

Partiregnskap: 11 måneders studiestøtte. Hvor ble den av?


Hvordan har det gått med løftene Rogaland Senterparti hadde i 2009? (Med utgangspunkt i vår valgbrosjyre)

"Senterpartiet vil ha 11 måneders studiestøtte i høyere utdanning"

Status: Det har vi ikke fått til/prioritert så langt. Poenget er jo ikke å øke antallet utbetalinger, men også øke beløpet tilsvarende verdien av en måned. Ingen av delene har skjedd. Nå skal det legges frem et budsjett for 2014 til høsten. Jeg verken kan eller vil si noe om hva jeg tror kommer der. Men forslaget er ikke lagt inn i regjeringserklæringen som ble fremforhandlet etter valget i 2009. 

Helt siden jeg var leder i Norsk Studentunion Bergen i 2004 har jeg personlig ment at bruk av nye offentlige penger til studentene i hovedsak bør innrettes slik at det reduserer deres kostnader. Bygging av studentboliger, billig trening og god helsehjelp er eksempler på dette. Jeg mener heller ikke at noen tar skade av å jobbe litt ved siden av studiene. 

Men for all del: valgløfte om 11 måneders studiestøtte er ikke oppfylt. Men Senterpartiet gir ikke opp. Her er teksten fra vårt nye partiprogram: "Senterpartiet ønsker å styrke studenters økonomiske situasjon. Det kan være utfordrende å skaffe seg bosted og tilstrekkelig studiefinansiering. Senterpartiet vil først og fremst bygge flere studentboliger, men også på sikt innføre elleve måneders studiestøtte."   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar