mandag 2. januar 2012

Boknafjorden blir smalere!

Rogaland er delt av Boknafjorden. Etter at Rennfast ble åpnet i 1992 har ferjeturen over fjorden tatt rundt 25 minutter. Strekningen Mortavika-Arsvågen er så vidt jeg vet landets nest mest trafikkerte ferjestrekning, kun slått av Horten-Moss. (Eller Moss-Horten som de sier i Østfold.)

Da jeg var statssekretær for Liv Signe Navarsete var det mye fokus på de voksene køene på dette sambandet. Det ble klart at det var behov for en ny ferje og dette var en svært viktig sak for Rogaland og for Rogaland Senterparti.

Det var derfor svært gledelig da jeg 28. august 2009 kunne være med sjefen min ombord på ferjen og varsle at regjeringen hadde bestemt seg for å få bygget en ny ferje. Det var midt i valgkampen, og mange undret på om dette var et valgkamputspill. Navarsete svarte slik på det i Haugesunds avis: -Dette er ikke noe Senterpartiet går til valg på. Dette er noe vi gjennomfører fordi vi har makt.


Det var nok mange av våre politiske motstandere som irriterte seg over fremsiden i Haugesunds avis dagen etter:
Men det viser klart betydningen av å ha et parti som har vilje til å satse på samferdsel og til å ta hele landet i bruk. Selv var jeg 2. kandidat for Rogaland Senterparti til valget, og kunne nok tenkt meg en litt bedre vinkel på bildet som Haugesunds Avis brukte til saken.
Fremskrittspartiet var selvsagt ikke fornøyd. Det var gått to måneder og ferjen var ikke engang påbegynt. Arne Sortevik (FrP) stilte spørsmål til den nye samferdselsministeren, Magnhild Meltveit Kleppa, om saken. Kleppa svarte at nå var det full guffe.

Vi lovet ny ferje i 2012. I morgen er året blitt tre dager gammelt og jeg skal til Mortavika sammen med samferdselsministeren for å være med på den første turen over fjorden. Senterpartiet leverer.

Så får vi håpe at vinden ikke stenger Boknafjorden i morgen. For det er viktig at en ny ferje er et midlertidig tiltak. Rogfast må realiseres så raskt som mulig. Jeg er derfor glad for at vi fikk inn omtale av  Rogfast i forrige nasjonal transportplan. Det betyr at prosjektet er klart når neste nasjonal transportplan skal presenteres i 2013. Jeg håper at motstanderne(en) av Rogfast også ser at det er uholdbart for både folk og næringsliv å ha et fylke som er delt i to når det blåser. (Nå kommer jeg kun på en Rogfastmotstander og det er Hallgeir Langeland fra SV)

Politikk er kjekkest når det gir resultater!

Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar