fredag 9. desember 2011

Glade dager på stortingstur?

Jeg starter alltid dagene i Oslo med en tur i badekaret. Så ligger jeg der og ser på de flisefrie veggene, malingsflasset og det slitte linoleumbelegget. Underholdningen er det NRK P2 som står for.

På radioen i dag kunne vi høre at flere stortingsrepresentanter hadde vært på safari under klimamøtet i Durban i Sør-Afrika. De skulket klimamøtet ble det rapportert om. Jeg var ikke der, og vet ikke om denne prioriteringen var rett eller ikke. Jeg har likevel forstått at det ikke var noe program for de før på kvelden og at safariopplegget kunne ha en viss faglig interesse. Men mot dette ble de brukt at de betalte safariopplegget selv. Jeg skulle likt å hørt lyden om stortinget hadde betalt for utflukten til nasjonalparken.

Når vi er på reise med stortingskomiteen er det alltid tettpakket program. Jeg tror dette i stor grad skyldes frykt for kritikk i pressen. Pauser over tretti minutter i en storby kan føre til shopping, og slikt kan vi ikke ha når man er på tur for skattebetalernes penger.

Vi var i mai på reise med komiteen til Danmark og Nederland. Under hele turen var det knapt mulig å sette seg ned å slappe av i 5 minutter. Det var program fra morgen til sen kveld. Resultatet var at når det passerte lunsjtid så roper hjernen min "stopp". Og når man etter en lang dag uten pauser, får et foredrag under hele middagen om Nederlands historie og konstitusjonelle oppbygging - så kan ingen beskylde oss for å hygge oss på skattebetalernes regning. Ulempen er jo at læringsutbyttet blir marginalt regnet i tilegnet kunnskap, men presentabelt i antall timer.

Neste gang vi skal planlegge reise med stortingskomiteen så vil mitt ønske være et program som gir rom for å være skjerpet nok til å ta inn den kunnskapen man blir servert. Så får man heller leve med at det kan føre både til shopping, barbesøk, safari og hygge.

Jeg kommer aldri til å godta at noen kritiserer min halvtime i badekaret hver morgen. Selv om det er skattebetalerne som betaler lønnen min og jeg heller kunne burde brukt tiden på å lese proposisjoner.

Blogglisten

2 kommentarer:

  1. Godt sagt!

    Men du må være den første jeg har hørt om som tapper i badekaret og har en fredelig morgenstund i ro og mak på mandager ;)

    SvarSlett
  2. Jeg er nok ikke den ivrigste til å overnatte i Oslo. Og jeg har aldri sovet i Oslo natt til mandag :)

    SvarSlett