onsdag 23. desember 2009

En gavefri jul.

Julegaver bør avskaffes. Julegaver tar fokus bort fra julens egentlige innhold - enten man har en kristen eller hedensk tilnærming til julen. Julegaver skaper stress, julegaver synliggjør sosiale forskjeller og vi trenger stort sett ikke alle disse gavene. Omfanget av gavehysteriet har tatt helt av - og bidrar til å forsterke vårt ikke bærekraftige forbrukersamfunn.

Tidligere da vi var fattigere enn i dag var det annerledes. Da synte vi vår godhet med å dele av vår knapphet. Vi ofret noe for å gjøre andre mennesker glade - og vi synte omtanke med å finne frem til gaver som våre venner og familie hadde bruk for. I år er gavekort den store julegaven. Dette er det sikreste tegnet på at julegavene blitt et pliktløp med formuesoverføring uten kjærlighet og omtanke. Vi bytter overflod, krone for krone. Kun handelsnæringen tjener på dette.

Jeg tror en gavefri jul vil være en bedre jul - der vi får mer tid til felleskap, ro og julens innhold.

Dette er ikke et forsøk på å moralisere. Jeg blir selvsagt glad for gaver. Og jeg forstår jo at barna synes gavene er stas. Men hvem er det som bestemmer hva som er barnas forventning til julen? Jeg tror at julen vil bli like fantastisk for 3åringen her i huset selv om hun bare hadde fått et par mindre gaver - men slik blir det jo ikke. Den allerede overfylte lekekassen kommer til å renne over etter julen - og jeg vil gi mitt bidrag til det.

For å skrive om sangen Amerika fra Mods litt: "Om de tre vise menn hadde visst koss det til slutt blei, dei hadde snudd"

Ønsker dere en god jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar