tag:blogger.com,1999:blog-2611705385217453489.post2171864877149391712..comments2023-04-01T15:27:51.646+02:00Comments on Geir Pollestad: Byråkratiske feilskjær.Geir Pollestadhttp://www.blogger.com/profile/05016331317657083421noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2611705385217453489.post-5931881185446031442010-03-27T13:57:20.507+01:002010-03-27T13:57:20.507+01:00200kronersregelen for momsfritak av pakker kjøpt f...200kronersregelen for momsfritak av pakker kjøpt fra utlandet. I 1976 var 200kr ganske mykje, kan ikkje sei det lengerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2611705385217453489.post-65679871790675310872010-03-20T11:14:39.752+01:002010-03-20T11:14:39.752+01:00Et eksempel som jeg er borti hver dag. Jernbanetil...Et eksempel som jeg er borti hver dag. Jernbanetilsynet har fra 13.12.09 kommet med nye, strenge regler om togframføring og strengere regler om plattformer og plattformlengder. Det er mye man kan si om de reglene, men at det er papirflytter som har laget reglene er helt sikkert. For mye fungerer ikke i det daglige liv. Blant annet har man en stasjon hvor plattformen i spor 2 var litt smal og ganske råtten. Det skal bygges en ny stajson i området, om X-antall år. Men i mellomtiden var ønskene våre var at man hevet og økte bredden litt og la nytt dekke på den plattformen som allerede var i spor 2. Dette var den tryggeste måten for de reisende å komme på toget i spor 2, fordi da måtte man vente til toget i spor 1 hadde reist før man kunne gå over skinnegangen. <br />Men så var det noen flinke byråkrater som fant ut at man skal bruke flerforldige millioner på å bygge en ny, midlertidig plattform. Kilometervis med impregnert plank ble kjøpt inn og ny plattform til spor 2 ble bygget. Dette har ført til at de reisende krysser skinnegangen på en smal overgang før, under og etter at toget til spor 1 er på veg inn til stasjonen og plattform til spor 1, fordi de er redde for å bli frakjørt av toget i spor 2. Både togpersonalet og de reisende er lite begeistret for denne løsningen og man sitter med hjertet i halsen hver gang man kjører inn på Harestua Stasjon. Men slik er det. Byråkratene skal bestemme og ikke lytte til brukerne. De millionene som ble brukt til å bygge plattform til spor 2 på Harestua, kunne da heller ha blitt brukt til å bygge ny plattform på Nittedal, der behovet er større og hvor allerede eksisterende over- og underganger gjør at kryssing av skinnegangen kan foregå uten fare for liv og helse. Men hva vet vel menigmann...?Christiannoreply@blogger.com